In het algemeen: rustig en regelmatig eten, geen grote hoeveelheden, geen dingen met koolzuur, geen overdadige hoeveelheden vezels maar zeker ook niet te weinig, en pas op met koud spul en alcohol.

Na het eten even rust nemen (niet gelijk gaan sporten bijvoorbeeld).

Probeer te ontdekken of er iets is waar je slecht op reageert (veel mensen krijgen diarree van [teveel] melk, of van light-producten) en die vervolgens een tijdje te vermijden - later kun je voorzichtig weer gaan opbouwen om te kijken of je lijf er beter op reageert.
(Ik heb zelf een tijd gehad waarin ik geen melk verdroeg, nadat ik het maanden niet meer gedronken had kan ik het nu wel weer beperkt drinken.)

Als je heel vaak of heel erg last hebt van diarree, is het verstandig naar een diëtist te gaan die je hiermee kan begeleiden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Geen vet, niet te veel suikers en geen pittige gerechten.
Frisdrank en alcohol zijn ook niet bevorderlijk.

Als je snel last hebt van diarree, dan zul je toch je voedingspatroon moeten aanpassen. Kennelijk eet je verkeerd waardoor je vaak diarree hebt. Maar het kan ook een medische oorzaak zijn, dus het is niet onverstandig om eens naar de huisarts te gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Meestal wordt diarree veroorzaakt door een bacterie of een virus. In de eerste plaats moet je dus een goede voedselhygiëne toepassen, door bederfelijk voedsel gekoeld te bewaren en bijvoorbeeld geen groente te klaar te maken met het mes, op de snijplank en met handen waar je net kip mee hebt bewerkt.

Overgevoeligheid kan ook een rol spelen. Hele bevolkingsgroepen verdragen geen lactose, een bestanddeel van melkproducten, hoewel dat bij Westeuropeanen niet vaak voorkomt. Ook kun je overgevoelig zijn voor bepaalde vezels of prikkelende stoffen, zoals in uien, peper, koolsoorten etc. In dat geval moet je gewoon uitproberen wat je kunt verdragen en mijden waar je niet tegen kunt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Probeer in ieder geval te achterhalen, wat de oorzaak is van die diarree. Misschien heb je iets aan ondertaande link...
13 jaar geleden
beter niet eten want als ja diaree hebt kan je uitdrogen dus moet je blijven drinken