Wat zijn de regels in Nederland mbt voedingswaarde op verpakte producten die je verder verwerkt?

Toelichting: Meestal kun je op verpakte producten lezen wat de voedingswaarde is. Er is zo'n standaard rijtje met kJ/kcal, vetten, koolhydraten/suiker vezels eiwitten en zout. Mijn vraag is eigenlijk: mag een producent UITSLUITEND deze waarden vermelden voor hun product in combinatie met iets anders?

Ik had een pakje van die ouderwetse kloppudding in handen. Op de verpakking staan alleen de gegevens per 100 g en per portie van 130 g voor de pudding aangemaakt met 500 ml halfvolle melk.

Na een behoorlijke rekenpartij heb ik zelf de hoeveelheden voor het kale poeder uitgerekend, want stel je wilt dit maken met bijv amandelmelk, dan heb je de gegevens van het poeder nodig en niet in combinatie met iets anders.

Ik snap trouwens best dat ze het er liever niet opzetten, want het poeder zelf bestaat voor 80% uit suiker, dat zie je dus niet zo snel op de verpakking.
Maar de vraag is dus: is dit wettelijk wel toegestaan?

10 maanden geleden
crispy
10 maanden geleden
Heel herkenbaar. Ik had een keer een pak gekocht om quaesadilla's te maken. Zelf toevoegen: kip, div. groenten en olie om te bakken.
Er was alleen een opgave van het 'voor consumptie gereedgemaakte product' dus inclusief de zelf toe te voegen zaken, en daar kon ik ook niets mee in mijn berekeningsprogramma voor mijn dieet, omdat ik andere ingrediënten er aan toe voegde dan wat er op het pak stond.
Maar je vraag: nee, geen idee wat hierover wettelijk is geregeld. Ik ben bang dat dit een 'maas in de wet' is.
TurfGraver
10 maanden geleden
Voorwaarden EU:
Zo nodig kan de informatie betrekking hebben op het levensmiddel na bereiding, indien een voldoende gedetailleerde bereidingswijze is aangegeven en de informatie op het voor consumptie geschikt gemaakte levensmiddel betrekking heeft.

Antwoorden (1)

Met dank aan TurfGraver:

Met de invoering van Verordening (EU) nr. 1169/2011 is de voedingswaarde etiket vermelding een verplicht onderdeel voor alle voorverpakte levensmiddelen.
Het is wettelijk vastgesteld in welke eenheden de hoeveelheden moeten zijn uitgedrukt. Deze moeten per 100 g of 100 ml aangegeven staan op de verpakking.

Art. 31 uit Verordening (EU) nr. 1169/2011:
Zo nodig kan de informatie betrekking hebben op het levensmiddel na bereiding, indien een voldoende gedetailleerde bereidingswijze is aangegeven en de informatie op het voor consumptie geschikt gemaakte levensmiddel betrekking heeft.
SimonV
10 maanden geleden