Kleven er nadelen aan om boerenkool één dag in te vriezen?

Vanaf januari eten we in Nederland voornamelijk boerenkool die afkomstig is uit de regio Murcia (Z.O. Spanje) en de Canarische Eilanden.
Boerenkool is het lekkerst als er vorst overheen is geweest. De plant maakt dan suikers aan die als anti-vries fungeren. De groente wordt dan wat zoeter van smaak. Maar dat zal in het warme Spanje niet gauw gebeuren.

Ik heb gemerkt dat Spaanse boerenkool ook lekkerder smaakt als deze een dag in de vriezer heeft gelegen. Heeft zoiets nog nadelen?

SimonV
een jaar geleden
1.4K

Antwoorden (2)

Nee, in principe niet. Enige paar nadelen is dat de textuur na verloop van tijd kan veranderen en je hebt kans op vriesbrand als je het niet goed verpakt.
een jaar geleden
SimonV
12 maanden geleden
Bedankt voor je antwoord. Na verloop tijd: dat kan dus al binnen één dag (zie vraag)?
Fitgirl1204
12 maanden geleden
Textuurverandering is er altijd als je het invriest, maar na 1 dag of 1 week is er niet zoveel verandering merkbaar. Ik zou eerder uitgaan van echt weken en dan vooral een waterige structuur.
Ja, de textuur en smaak van de boerenkool kunnen veranderen na het invriezen en ontdooien. Het kan ook leiden tot verlies van voedingsstoffen. Het is beter om verse boerenkool te gebruiken voor optimale smaak en voedingswaarde.
10 maanden geleden
SimonV
10 maanden geleden
Dit kan al na één dag?