Moet je meel weggooien als er een paar stofluizen inzitten?

Het is mij onduidelijk of je meel nog best kan gebruiken als er een paar (ongeveer 6) stofluizen te zien zijn. Wanneer ik de meel uit de zak en in een bak doe, zie ik verder niets meer bewegen. Sommige sites beweren dat de uitwerpselen giftig zijn.

een jaar geleden
5.5K

Antwoorden (1)

Ja,zeker weggooien:
We kunnen uit ervaring vertellen dat het heel vervelend is om die beestjes op te ruimen. Eén pak meel opruimen waarin beestjes zitten is nog te doen. Je pakt het pak meel voorzichtig op en leegt het in de composthoop of in de afvalbak. Leuk effect trouwens, als je nog nooit "broei" hebt meegemaakt, moet je eens meel of bloem goed door je composthoop scheppen en een dag daarna je hand in de compost steken - als je dat durft - vanwege de hitte.

Wanneer je te lang het meel niet gebruikt kruipen die kleine rakkers uit het pak meel en zitten overal in je lade of kastje waar andere pakken meel staan. Een keukenlade maar vooral een keukenkastje helemaal ontdoen van die enorm kleine beestjes is heel lastig en een tijdrovend karweitje want alles wat in dat kastje staat moet je nauwkeurig inspecteren en ontdoen van die beestjes, denk bijvoorbeeld aan alle naadjes tussen de planken, achterwand en het kastje.

Het probleem zit vooral in het schoonmaken van het keukenkastje en de dingen die in het keukenkastje liggen zoals verpakkingen en dingen die zich niet makkelijk laten schoonmaken zoals doosjes van karton. Je moet na overlast alle beestjes opruimen. Laat je er één achter dan heb je opnieuw kans op een besmetting.

Ons advies is om alles (behalve het meel, gooi dat maar weg) in de oven te zetten bij een temperatuur van zo'n 100° Celsius. Bakvormen, kwastjes, doosjes, etc. Laat het daar een half uurtje in staan, dan zijn die beestjes wel dood.

Alle materialen die je makkelijk kan schoonmaken zoals deegschrapers kommetjes e.d. heel goed en heet afwassen of in de vaatwasser.
fremar
een jaar geleden