Hoe maken mayonaise fabrikanten mayonaise lang houdbaar?

Ik heb altijd al willen weten hoe mayonaise fabrikanten mayonaise lang houdbaar maken. Pasteuriseren ze de eieren van te voren of koken ze het geheel zodra het 'klaar' is? Ik heb geen idee, maar ben wel heel benieuwd.

een jaar geleden
1.6K
Utrecht
een jaar geleden
De meeste fabrikanten gebruiken geen verse eieren maar gepasteuriseerd eigeel (als er al ei in het recept zit).
Verder is mayonnaise zuur: er zit azijn in de waterfase (de overige 80% is olie) en de lage pH (=zuurgraad) voorkomt dat bacteriën kunnen groeien. Na openen dan wel gekoeld bewaren om ander bederf te voorkomen.

Antwoorden (1)

Er wordt een conserveermiddel aan toegevoegd. Meestal is dat kaliumsorbaat, oftewel E202. Dat zuur wordt chemisch gemaakt van lijsterbessen.
Amadea
een jaar geleden
crispy
een jaar geleden
en kan je dan rauwe eieren daarin hebben? Of is er toch nog een pasteurisatie moment nodig?
Amadea
een jaar geleden
Het eigeel dat voor mayonaise wordt gebruikt is eerst gepasteuriseerd, waardoor bacteriën onschadelijk zijn gemaakt.