Is een theezakje hergebruiken ongezond?

Ik gebruik hetzelfde theezakje standaard twee keer. 's Avonds pak ik een nieuwe die ik 's ochtends nog een keer gebruik. De smaak is iets lichter, maar dat vind ik niet zo erg. Heb 's ochtends toch niet zoveel trek. Ik hoorde dat het herbruiken van theezakjes ongezond is vanwege schimmels enzo. Ik hebruik mijn theezakjes nooit meer dan twee keer en zie nooit schimmel zitten, is dat dan ook ongezond?

3 jaar geleden
2.5K

Antwoorden (2)

Als je een gebruikt theezakje meerdere dagen laat staan, dan zullen zich schimmels kunnen ontwikkelen. In die uren die er bij jou tussen twee glazen thee zitten, zou een schimmel zich kunnen nestelen op het theezakje, maar de ontwikkeling daarvan is zo gering dat het geen gevaar vormt.
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Toch zou ik het vermijden... Misschien vormen er zich chemische verbindingen door de verhitting die na enkele uren wèl schadelijk kunnen zijn. Tenzij het al wetenschappelijk is onderzocht?
Voedingsdeskundige Patricia Schutte is werkzaam bij het Voedingscentrum en vertelt aan Gezondheidsnet alles over het hergebruiken van theezakjes. "Je kunt theezakjes zonder risico opnieuw gebruiken. Thee is niet zo gevoelig voor bacteriën. Bovendien doe je het theezakje weer in kokend water, waardoor eventuele bacteriën worden gedood."