Wat zegt het percentage verzadigd vet bij plantaardige vetten over hoe gezond het product is?

Verzadigde vetten schijnen ongezonder te zijn dan onverzadigde vetten (dat wordt bijv bij het voedingscentrum uitgelegd).
Ook las ik dat soja relatief weinig verzadigd vet heeft. De bonen bevatten 20 g vet waarvan slechts 2,9 g verzadigd (per 100 g).
Ipv slagroom dacht ik goed bezig te zijn. Maar groot was dus mijn verbazing dat mijn net gekochte pakje "Cuisine Soja" van Alpro per 100 g 25,5 g vet bevat en dat daarvan 22,5 verzadigd is! Voor slagroom is dit 30/20. Betekent dit dat dit product wat betreft verzadigde vetten net zo ongezond is als slagroom. En waar komen al die verzadigde vetten dan vandaan?
Toen ik verder ging kijken ontdekte ik dat ook kokosolie (dat toch overal wordt genoemd als zo goed) ook voor 90% uit verzadigde vetten bestaat.

Vandaar mijn vraag, is dit nou hetzelfde als bij dierlijke vetten?

3 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (1)

De vetten in ons eten zijn chemische verbindingen van glycerine en verzadigde en onverzadigde vetzuren. Vroeger werd reclame gemaakt met de slogan: bevat linolzuur en linoleenzuur. Dit zijn onverzadigde vetzuren en zo wordt ook gesproken van onverzadigde vetten. De onverzadigde vetten zijn vooral plantaardig zoals zonnebloemolie, olijfolie en lijnolie. Het feit, dat het een dunne olie is betekent al, dat het veel onverzadigd vet bevat.
Cocosvet is een vrij dik vet en daaraan zie je dus ook dat het (hoewel het plantaardig is) toch veel verzadigd vet bevat.
Dierlijke vetten zijn verzadigde vetten zoals rundsvet, roomboter en slagroom (melkvet).
Hoewel plantaardige vetten meer onverzadigd zijn kan je er dus niet 100% van op aan dat het echt veel onverzadigd is. Je moet dus inderdaad letten op het percentage dat is aangegeven op de verpakking.
Cardiologen geven aan, dat verzadigde vetten slecht zijn voor de cholesterol in ons bloed en zo kunnen de bloedvaten op den duur dichtslibben (hartinfarct).
Dat de soya-room meer verzadigd vet bevat is om te zorgen voor een opklopbare "room" of beter crème voor als je een toetje wilt.
Kort samen gevat: EEN HOOG PERCENTAGE ONVERZADIGD IS VEEL GEZONDER DAN EEN LAAG PERCENTAGE.
Toegevoegd op 29 oktober 2020 19:50: tekst