Deze roomboter heeft weinig smaak en smelt weg in mijn mond. Is dit wel een goede roomboter?

Ik heb roomboter gekocht bij mensen die roomboter zelf maken en inpakken opsturen.
Er is dus geen ingrediëntenlijst aanwezig.
Ze beweren dat ze ook roomboter van rauwe melk maken, die is iets duurder. Die heb ik gekocht omdat daar 86% vet in zit dan de gebruikelijke 82%.
1 kilo is €11.25.
Hij smaakt minder dan de roomboter van de supermarkt en het smelt echt weg op je tong, zo verdwenen.. is dat iets goed of juist niet?
Ben ik besodemieterd of heb ik nu waar voor mijn geld?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.6K
Edraket
3 jaar geleden
Ik zou het niet weten, en denk dat de boter uit de supermarkt beter smaakt omdat daar meer zout in zit.
Zout is een smaakversterker en kost bijna niets. Dat is gunstig voor fabrikanten van voedsel.
Griffin
3 jaar geleden
"Ben ik besodemieterd of heb ik nu waar voor mijn geld?"
Dit is weer zo'n typische Hollandse reactie, nee je bent niet besodemietert, je hebt toch gekregen wat je besteld hebt? En wat is "waar" voor je geld? gangbare prijs voor goede roomboter is €6,78 per kilo, jij hebt bijna het dubbele betaald, en nou wil je voor €11,25 ook dat het dubbel zo lekker smaakt, maar dat blijkt in werkelijkheid tegen te vallen. Neem je verlies en koop daar geen roomboter meer.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Toen ik nog 'de boer op ging' betaalde ik 5 gulden voor een kilo boter.
Klopt gulden dus lang geleden maar deze prijs lijkt me wel erg hoog.

Antwoorden (1)

Goede roomboter is op kamertemperatuur prima smeerbaar en zal smelten zodra het met iets warmers in aanraking komt (dus ook in je mond). De smaak moet jou natuurlijk wel bevallen en de nasmaak dient heerlijk romig te zijn. Ook de geur moet je aanstaan, anders kun je deze boter maar beter niet meer kopen.

Dat de smaak van roomboter uit de supermarkt jou beter bevalt kan te maken hebben met het toegevoegde zout. Wellicht is de rauwmelkse roomboter ongezouten? Je zou er zelf wat (zee)zout aan kunnen toevoegen.

Een voor veel mensen favoriete biologische grasboter (van de Weerribben) kost ongeveer € 3,60 per pakje van 250 gram, wat per kilo neerkomt op € 14,40. Daarmee vergeleken is de door jou gekochte boter niet heel duur, dus.
Amadea