Wat is het verschil tussen zwarte en witte peper?

Ze geven beide ongeveer dezelfde smaaksensatie, heet, maar komen ze van verschillende vruchten? In de super kun je zwarte peperkorrels kopen, maar geen witte. Is witte peper een onrijpe variant van rijpe, zwarte peper?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
3.1K
SentWierda
4 jaar geleden
Deze vraag is al gesteld op 20 september 2009. Met 3 antwoorden.
jc54
4 jaar geleden
Witte peperbolletjes zijn ook gewoon te koop, voor in de pepermolen.......

Antwoorden (1)

Hoewel bolletjes witte en zwarte peper de gedroogde vruchten zijn van dezelfde plant (Piper nigrum), is er toch een opmerkelijk verschil in smaak. Dat verschil ontstaat door het moment van oogsten en de behandelingswijze. Zwarte peper ontstaat door het drogen van de onrijpe peperbes. Zo komt de peper aan z’n donkere kleur en karakteristieke smaak. Om witte peper te verkrijgen worden volgroeide rijpe bessen gebruikt, die nadien geweekt worden en gaan gisten. Vergeet ook de groene peper niet: dit zijn de onrijpe bessen die geconserveerd worden op zout water of azijn. Drie keer hetzelfde vruchtje, en toch drie keer zo anders!
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Amadea
4 jaar geleden
En weer geef je geen rechtstreeks antwoord op de vraag. Wat is dan die karakteristieke smaak die het verschil maakt tussen zwarte en witte peper?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Amadea
In de toelichting staat:
"Ze geven beide ongeveer dezelfde smaaksensatie, heet, maar komen ze van verschillende vruchten?"
Ik meen een duidelijk antwoord gegeven te hebben en jouw opmerking is dus onterecht.