Welk van deze 3 vissen bevatten het minst giftige stoffen: Zalm, Haring of Makreel?

Ik eet dagelijks een klein portie vis (tussen de 75g en 125g).

Dikwijls wissel ik af tussen zalm, haring en makreelfilets, maar nu vraag ik mij echt af welk van deze 3 vissen het minst toxische stoffen bevatten (dioxines, PCBs, zware metalen, antibiotica, etc.)

De makreel en haringfilets die ik eet zijn MSC gecertificeerd, dat wilt dus zeggen dat beide vissen 'wilde' vissen zijn, dus geen kweekvissen en zijn afkomstig uit het Atlantische oceaan.

De zalmfilets die ik eet zijn ASC of NSC gecertificeerd, aangezien zalm in het wild (in de Atlantische oceaan) nauwelijks nog voorkomt (zo heb ik het begrepen), is dit dus een kweekvis uit het "Atlantische oceaan" (Chili of Noorwegen).

Ik had een mail gestuurd naar 2 leveranciers (Chileense en Noorse kweekvis) en het antwoord die ik gekregen heb is als volgt:

Noorse kweekzalm (NSC), zie link: https://i.ibb.co/3CL4qwH/Noorse-kweekzalm-NSC.png

Chileense kweekzalm (ASC), zie link: https://i.ibb.co/rp0smd1/Chileense-kweekzalm-ASC.png

Meer info over ASC: https://www.asc-aqua.org/what-we-do/our-standards/farm-standards/the-salmon-standard

Meer info over NSC: https://seafoodfromnorway.us/the-norwegian-seafood-council

Over de wilde haring en makreel uit de Atlantische oceaan heb ik dus geen flauw idee hoeveel toxische stoffen deze vissen bevatten.

Meer info over MSC: https://www.msc.org/nl

Kortom, mijn vraag is, welk van deze 3 vissen bevatten het minst giftige stoffen en is veilig voor dagelijkse consumptie?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
8.4K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Hallo, heb je een bepaalde bron dat dit bevestigd?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@memo951
Je kan wel minnen als je ze niet kent, maar ben je wel eens in Noorwegen en Schotland geweest op een zalmkwekerij? De vissen zitten net zo dicht op elkaar als de 100.000 kippen in de legschuur en ze worden gevoerd met grote emmers vol vet voer met kleurstof en antibiotica (anders worden ze ziek). Dit gaat bij ons hetzelfde met mestkippen en mestvarkens. Bio-industrie noemen ze dat.
https://www.google.nl/search?q=zalmkwekerij+noorwegen&tbm=isch&source=univ&sa=X&ved=2ahUKEwjJrKSt2fTnAhWE-qQKHW8vBr4QsAR6BAgJEAE&biw=1366&bih=650
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@memo951
Bekijk de extra info maar eens bij de aanvulling van het antwoord. Gewoon biologische en Atlantische zalm eten dus.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
De wilde zeevis bevat sowieso de minste toxische stoffen. De zalmkwekerijen in Schotland, Noorwegen en Chili hebben kweekmethoden zoals in Europa te vergelijken is met de bio-industrie van plofkip en varkenstallen van 1000 varkens en meer. Deze kweekvissen krijgen ook kleurstoffen en antibiotica om de groei te bevorderen. Hetzelfde gebeurt met de forellen uit de Franse kwekerijen.
Een stukje tekst uit de tweede link:
Op deze plek liggen 8 drijvende netten. In elk van deze netten zitten ongeveer 180.000 zalmen, in totaal dus ongeveer1,5 miljoen zalmen op deze plek! Afhankelijk van de grootte van de zalmen en de tijd van het jaar gaat er dagelijks tussen de 10.000 en 40.000 kilo voer naar de netten.

Antwoorden (1)

Goedenavond, ik heb even gesurfd en ben op de volgende informatie gestuit. De informatie is afkomstig van een webpagina van het Nicolaas G. Pierson Foundation, het wetenschappelijk bureau van de Partij voor de Dieren. Het kan zijn dat de inhoud (wat) gekleurd is en helaas kan ik op basis daarvan geen volledig overzicht geven, maar in ieder geval wordt wel ingegaan op gifstoffen in makreel en haring. Kwik en dioxines zijn de meest onderzochte soorten gif in consumptievis. Het RIVM hanteert een norm van maximaal 39,2 µg methylkwik per persoon per week. In makreel zit maximaal 0.66 mg methylkwik per kilogram, wat betekent dat u 82,5 methylkwik µg binnenkrijgt wanneer u een portie van 125 gram eet. Haring daarentegen bevat maximaal 0.04 mg methylkwik per kilogram. In een portie zit dus maar 5 µg kwik. Volgens deze norm van het RIVM is dus alleen haring veilig te eten.

Dioxines zouden al in lage concentraties schadelijk zijn, aldus de website van het wetenschappelijk bureau. U geeft aan dat u elke dag 125 gram vette vis eet (zalm meegerekend). In vette vis zitten meer dioxines dan in magere vissoorten en dat zou betekenen dat uw dioxine-inname in ieder geval al hoger is dan die van de gemiddelde Nederlander. Hierbij moet wel de nuance worden aangebracht dat het dioxine-gehalte in voedingsmiddelen al decennia daalt en dat ze pas bij hele grote hoeveelheden kanker kunnen veroorzaken.