Wat kan er gebeuren als je vlees te kort kookt?

Koppeling naar gezonde voeding, vitamine en mineralen.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.7K

Antwoorden (2)

Als je vlees te kort kunt, dan kun je voedselvergiftiging oplopen.
Vooral met bijvoorbeeld kip, dan is er een risico op o.a. salmonella.
Ritsuka
4 jaar geleden
Het begrip TE KORT in jouw vraag is eigenlijk erg breed. Je wilt een koppeling naar gezonde voeding, vitamine en mineralen.
Mineralen hebben geen last van een korte of lange kook- of braadtijd. Het gaat immers om allelei soorten metalen die niet kapot kunnen gaan bij hogere temperatuur.
Vitaminen zijn organische verbindingen en die kunnen uiteindelijk wel verminderen doordat ze worden omgezet in onwerkzame verbindingen. Hoe korter de verwarming, hoe langer de vitaminen bestaan.
De gezondheid heeft echter ook te maken met de micro-organismen die eventueel op het vlees kunnen komen. Heb je heel vers vlees, dan zou je het bijna rauw kunnen eten. Denk aan filet Americain, maar ook aan biefstuk die door veel mensen graag rood wordt gegeten. Erg gezond, omdat het niet geleden heeft door de te lange verwarming. Anders is dat met vis en kip. In Japan wordt vaak rauwe vis gegeten, maar in Nederland zou ik dat niet wagen. Tussen vangst, veiling, groothandel, handel en bord zit nogal wat tijd. Gewoon goed gaar laten worden. ook kip is vrij berucht; kan je het beste gaar laten worden (dus geen roze plekjes in het midden van een kipfilet).
Vette vis bevat veel vitamine D, plofkip bevat veel water en rood vlees bevat de meeste vitaminen en mineralen.