Is het slecht als ik geen melk en kaas eet?

Ik lust het namelijk echt niet. Ik heb het al zo vaak geprobeerd te eten, maar ik kon de smaak gewoon niet verdragen.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
3.1K
Pieterke
4 jaar geleden
Lust je wel yoghurt?
Pieterke
4 jaar geleden
Kijk hier even en dan met name bij punt 6 en 7.https://www.womenshealthmag.com/nl/voeding/feiten-fabels/a23781328/zuivelvrij-gevolgen-geen-zuivel/
ronron1212
4 jaar geleden
Gebruik me hele leven al geen zuivelproducten maar dan ook geen enkel. Heb nog nergens last van en ben echt niet meer de jongste.
Rieneke1
4 jaar geleden
Nee, heel veel veganisten leven gezond zonder dierlijk eten. Omdat die ook geen vlees eten moeten ze wel vitamine B12 supplementeren.

Antwoorden (3)

het hoeft niet slecht te zijn. Alle voedingsstoffen die in melk en kaas zitten kun je ook via andere wegen binnenkrijgen.
4 jaar geleden
Veel voedingsstoffen die in melk zitten, zijn ook in fruit, groenten, eieren, noten, granen, bonen en vlees aanwezig. Je mist dus eigenlijk alleen de calcium en de vitamine 12 die wél ruim aanwezig zijn in zuivel. Als je wél plantaardige zuivel zoals bijv.sojamelk zou lusten, dan is melk ook hierdoor niet 1 op 1 te vervangen. Dit is wel het geval als er calcium en vit.12 aan zijn toegevoegd, let daar dan wel op.
Je moet dus je best doen om voldoende calcium en vit. 12 binnen te krijgen omdat je deze stoffen echt niet kunt missen.

Het is dan belangrijk om goed en gevarieerd te eten. Het beste is het om eens met een diëtiste te kijken welk voedingspatroon voldoende voedingsstoffen levert om zuivel te vervangen.

Om een indruk te krijgen van calciumrijke producten; https://www.lumc.nl/pat/att/805200124552715/Calciumrijke-producten

Vitamine 12 is belangrijk voor je bloed. Doordat hierdoor rode bloedcellen worden aangemaakt, krijg je voldoende zuurstof in je lijf en hersenen. Is ook erg goed voor je zenuwsysteem en het goed functioneren van het lichaam, je concentratie-, leer- en denkvermogen. Het helpt bij vermoeidheid en geeft energie aan je stofwisseling. Het zit echter alleen in dierlijke producten en als je dagelijks vlees of vis eet krijg je dit al binnen. Eet je 1 ei, dan is dit goed voor 0,6 mg. Een stukje rundvlees is goed voor 2,5 mg. en een volwassene heeft dagelijks minimaal 2,8 mg. vit. 12 nodig.
Eet je ook weinig vlees/vis dan is het wel raadzaam om deze stof via een suppelement tot je te nemen.

Een diëtist kan altijd goed adviseren zodat je uiteindelijk geen voedingsstoffen tekort zult komen.
amc
4 jaar geleden
De meeste mensen op de wereld -inclusief alle oermensen- eten geen zuivel; zuivel consumptie is 'pas' ontstaan na de domesticatie van koeien/geiten/schapen.

Je hebt dus geen zuivel nodig voor een gezond dieet. Het belangrijkste alternatief is vlees en ei; de noodzaak van (veel) calcium wordt zwaar overschat.