Waarom zitten in een pot jam de vruchten bovenin?

Het lijkt me logischer dat ze naar de bodem zakken

3.2K
amc
5 jaar geleden
Bij jam zal dit niet gebeuren. In jam wordt het fruit echt tot moes gepureerd en daarna suiker toegevoegd, je zult dan geen stukjes fruit tegenkomen maar is het een gladde massa.
Je zult wellicht confiture bedoelen? Hierin vind je wel stukjes fruit, vaak hele vruchtjes. Wanneer je de vruchtjes bovenin het glas tegenkomt, dan is er waarschijnlijk teveel water gebruikt bij de bereiding. Bij een relatief grote massa fruit wordt namelijk vaak een bodempje water toegevoegd i.v.m. evtl. aanbranden. Bij teveel water gaan de vruchtjes drijven. Mocht je dit gebeuren als je zelf confiture maakt, dan schep je de vruchtjes er met een schuimspaan uit en kookt de siroop op hoog vuur nog wat in, zodat er vocht zal
verdampen.
Daarna doe je de vruchtjes er weer bij en laat alles nog een paar minuutjes doorkoken. Het kan ook zijn dat de vruchtjes zelf al van nature waterrijk zijn. In dat geval worden de vruchtjes eerst met suiker bestrooid en een poosje weggezet. De vruchtjes zullen dan de suiker opnemen. Omdat de suiker het vocht vervangen zal, wordt het fruit zwaarder. Als je ze daarna kookt zullen ze niet meer bovendrijven. Het kan ook gebeuren dat de confiture direct na de bereiding in de potten is gevuld en niet eerst een beetje werd afgekoeld. Zo uit de pan is alles nog heel vloeibaar en drijft het fruit naar boven.

Het beste antwoord

Dit is een welgekend probleem en is te wijten aan het feit dat de vruchten lichter zijn dan de gelei en daardoor opstijgen.
Of bij aardbeien: Zwevende aardbeien zijn meestal een teken dat er veel water in je fruit zit.
fremar
5 jaar geleden
Utrecht
5 jaar geleden
Om die reden huisgemaakte jam ook met de pot omgekeerd laten afkoelen.
Heb je fruit tot op de bodem ;-)
amc
5 jaar geleden
Om die reden? Dit is niet de reden.....De potten worden omgekeerd neergezet omdat ze dan tijdens het afkoelen vacuüm trekken.