Is volkorenbrood meer voedzaam dan witbrood?

Ik vroeg me af of ik na het eten van twee plakken volkorenbrood minder snel weer honger krijg dan na het eten van twee plakken witbrood. Het gaat niet zo zeer om de voedingstoffen die er in zitten, want ik weet dat er meer zitten in volkorenbrood, maar puur om het volle gevoel dat je er van krijgt. Of hangt dat samen met de hoeveelheid voedingstoffen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (1)

Je geeft zelf het antwoord eigenlijk al.
Onderzoek heeft aangetoond dat een voeding die veel vezels bevat ook een voller gevoel geeft en leidt tot minder hongergevoelens.
Volkorenbrood is dus voedzamer dan witbrood.
SimonV
6 jaar geleden
fremar
6 jaar geleden
Doordat bruin en volkorenbrood zemelen bevatten, die rijk zijn aan voedingsvezels, wordt de darmwerking gestimuleerd en kunnen ze een positieve invloed hebben op onze cholesterolwaarden in het bloed. Bruin en volkorenbrood bevat ook minder calorieën dan wit brood.
De beste keuze is volkorenbrood omdat dit brood het meeste vezels bevat en dus ook sneller een gevoel van voldoening geeft, wat er voor zorgt dat je je gewicht beter kunt controleren. Volkorenbrood bevat ook meer eiwitten dan ander brood, en eiwitten remmen de vertering. Bronnen:
- https://www.herba-belgie.be/blog/bruin-brood-gezonder