Is melasse al na 2 jaar niet meer voor consumptie geschikt?

Ik vond in mijn oom zijn kast een pot melasse die volgens het deksel slechts 2 jaar eetbaar was (er stond niet 'tenminste houdbaar tot' maar EXP date, expire date). Op 6 december was hij zomaar eventjes 9 jaar over datum. Echter, ik heb een heel goeie reukzin en de melasse ruikt exact zoals ik gewend ben van melasse.
Ik durfde er echter niet van proeven.
Kan daar echt iets mis mee zijn als hij perfect normaal ruikt?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
3.6K
fremar
6 jaar geleden
Melasse bevat ong 50% suikers,denk niet dat dit genoeg is om 9jaar na datum nog geschikt is voor voeding.

Antwoorden (2)

Gewoon proeven dan weet je het. Nooit te snel weggooien. Zeker niet als hij nog dicht zit.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Niet met 100% zekerheid, maar wel met 99,9%: het is veilig om te eten.
Melasses bevatten vooral suiker, altijd boven de 50%, meestal meer dan 60%, en ook een zeer kleine hoeveelheid eiwit, vezels, en de rest is water. Check de ingrediëntenlijst of de voedingswaarde, hoewel de kans aanwezig is dat deze laatste niet vermeld staat, want toen was dat niet wettelijk verplicht...

In ieder geval, met zo'n sterke concentratie suiker, zijn er slechts een handvol micro-organismen die daarin kunnen groeien, en wat in ieder geval zeker is, is dat er geen van de beestjes die enigszins in melasses kunnen gedijen ziekte kunnen veroorzaken.
Het grootste risico is dat je melasse oxideert, en een bittere smaak ontwikkelt. Dat gaat in melasses sneller dan in andere vergelijkbare soorten voedsel (denk aan honing, stroop...) omdat melasse bevat een relatief hoge hoeveelheid metalen zoals ijzer of koper. De metalen zelf oxideren niet, maar katalyseren (=versnellen) de oxidatie van andere bestandsdelen.
Geoxideerd voedsel smaakt vooral bitter, als het vet bevat dan wordt het ranzig, en wordt donkerder van kleur.
Als het potje van je oom dicht was, dan is de kans dat het nog in prima staat verkeert erg groot.
Proef het gerust! Ziek zal je beslist niet van worden, hooguit zal het niet lekker smaken.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dankjewel voor je heldere uiteenzetting.