Hoe komt het dat krentenbrood (bijna) niet schimmelt?

Buiten de koelkast gaat brood binnen een week schimmelen. Maar krentenbrood blijft wekenlang goed. Hoe komt dat? En als dat komt door een bepaalde stof of behandeling, kan dat dan niet ook bij gewoon brood worden toegepast?

6 jaar geleden
8.3K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Er zit meer suiker in, zowel als ingrediënt als via de krenten.
Suiker is een conserveermiddel, maar of dat het helemaal verklaart weet ik niet.

Het beste antwoord

In een krentenbrood zitten ingrediënten die enigszins schimmelwerend zijn. Daardoor lijkt het dat een krentenbrood heel lang houdbaar is.

De schimmelwerende stoffen werken op twee manieren. De krenten of rozijnen bevatten suikers die vocht uit het brood aantrekken. Ze bevatten ook anthocyanen, een natuurlijk conserveermiddel met een rode kleur dat ook in de blauwe druif aanwezig is. Rode wijn, met veel anthocyanen, hoeft daardoor ook minder geconserveerd te worden met sulfiet dan witte wijn.

Als je "deze behandeling" op gewoon brood toepast, krijg je krentenbrood... ;-)
SimonV