Hoeveel amandelen per dag eten om van de vitamines te profiteren?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
4.4K
Cryofiel
6 jaar geleden
Amandelen, zat daar niet een gifstof in? Dezelfde die ook in abrikozenpitten zit?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Gifstof geldt alleen voor de bittere amandel.
In Suriname wordt voor bittere amandel de abrikozenpit bedoeld.
De Surinaamse Orichade is limonadesiroop die gemaakt wordt door 1 kilo zoete op 0,5 kilo bittere amandelen (abrikozenpitten).
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Amandelen bevatten blauwzuur. De test is heel simpel: als je amandelen ruikt, dan ruik je blauwzuur. Van een klein beetje blauwzuur ga je niet dood. Blauwzuur is echter in hogere concentraties dodelijk.
Vroeger werd het vaak gebruikt om huizen te ontsmetten, om bijvoorbeeld de wandluizen uit te roeien.
Thecis
6 jaar geleden
Op het lab is het ook een indicator. Als je met cyanideverbindingen werkt en je ruikt iets van amandelen (of je twijfelt er over), wegwezen en neem iedereen mee. Maar zorg dat het lab z.s.m. ontruimd is.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als je in een open ruimte amandelen ruikt, dan maken dat je weg komt. Als je een "echte" gevulde koek eet en je ruikt de echte amandelen, dan is er niets aan de hand. Dat is het verschil.

Antwoorden (3)

Je kan profiteren van iedere vitamine die je door te eten binnenkrijgt. Er is dus geen minimum aan het aantal amandelen dat je zou moeten eten om van de vitaminen te kunnen profiteren.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+plus, en er vast wel een maximum ::))
Cryofiel
6 jaar geleden
+
Zie bijgaande site: Zijn amandelen gezond?
De amandelen voor consumptie zijn zoete amandelen en bevatten vitamine E.
Een handje per dag is ruim voldoende.

Hieronder een klein uittreksel van deze site
http://www.dieetvandaag.nl/2436/2013/01/04/zijn-amandelen-gezond/
Er zijn bittere en zoete amandelen. Hoe bitterder smaak, hoe giftiger.
Te veel amandelen is ongezond, zoals met alles waar ‘te veel’ voor staat. Zij hebben een hoge calorische waarde. Neem de ene dag amandelen en de volgende dag walnoten, casewnoten of een andere soort.
Geroosterde amandelen verteren makkelijker dan niet geroosterde.

Toegevoegd na 6 minuten:
De zoete amandelen bevatten vitamines A, B1, B2, B6, B11 en E.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Thecis
6 jaar geleden
Geen idee waarom gemind is. Voor mij het meest belangrijke stuk, namelijk dat bittere amandel cyanideverbindingen bevatten en dus idd giftig zijn. +
Cryofiel
6 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Wees in ieder geval voorzichtig met het interpreteren van de inhoud van websites zoals hieronder getoond:
https://www.mmv.nl/sites/mmv.nl/files/Amygdaline%20laetrile%20opnieuw%20ontdekt%2C%20antikanker.pdf
Ik heb gelezen dat als je een handjevol amandelen per dag eet dat erg gezond voor je is (30 gram)