Hoe komt het dat zout de werking van gist afremt?

wat gebeurt er precies met het gist dat het het proces afremt?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Zout trekt vocht uit de gistcellen en daardoor moeten de cellen hard werken om voldoende vochtig te blijven. Ze ervaren dan wat heet osmostische stress en daardoor zijn ze druk met wat anders dan gisten. Het zout vertraagt zo de activiteit en celdeling van de gist.

Daarnaast lijkt het ook voor een deel zo. Zout in deeg maar het deeg taaier. Voor het rijzen is daardoor ook meer gasdruk nodig waardoor het rijzen langer duurt, maar uiteindelijk kan het door de taaiheid wel meer rijzen voor de deeg openbreekt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. Dus even in Jip en Janneke taal: de gist en zout strijden met elkaar voor vocht (water) en in dit geval wint het zout. gist heeft vocht nodig om te functioneren, en dus vertraagt het gistproces. Bent u het akkoord hiermee?
Thecis
7 jaar geleden
Kort door de bocht gezegd, ja