Hoe verwerkt je lichaam gegeten vetten?

Hoe verwerkt je lichaam ingenomen vetten. Slaat je lichaam deze op of worden deze in je lichaam weer afgebroken.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
3.3K
fremar
7 jaar geleden
http://wetenschap.infonu.nl/anatomie/75323-de-weg-van-een-vetcel.html
tinus1969
7 jaar geleden
@groentesoep3, afhankelijk van de situatie slaat je lichaam soms vet op, en soms breekt het vet weer af. De vuistregel is, dat vet makkelijker wordt afgebroken dan suiker.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
http://wetenschap.infonu.nl/anatomie/129183-spijsvertering-vertering-en-opname-van-vetten.html

Antwoorden (1)

Als jij in een kcal tekort zit, worden de gegeten vetten gebruikt voor energie.
Als jij in een kcal overschot zit, dan worden de gegeten vetten opgeslagen voor later.

Toegevoegd na 2 minuten:
Gekopieerd van Wikipedia:
Vetten worden (in de vorm van druppeltjes) voornamelijk in het cytoplasma van adipocyten (maar ook andere lichaamscellen) opgeslagen. Het weefsel waarin vet wordt opgeslagen noemt men het vetweefsel. In het bloed zitten de vetten in de lipoproteïnen. Vooral na een maaltijd zijn er veel lipoproteïnen in het bloed die het vet o.a. vervoeren naar het vetweefsel.

De energiedichtheid van vet is erg groot (per gram 38 kJ oftewel 9 kcal); de energie is ook makkelijk toegankelijk. Bovendien geldt dat bij opslag de osmotische werking niet groot is, omdat de vetten bijna niet in water oplossen. Bij een overschot aan energiebronnen in de voeding (eiwitten en suikers) kunnen deze worden omgezet in vet: de novo lipogenesis of (DNL).

Twee onverzadigde vetzuren die in het lichaam worden gebruikt (met name linolzuur en alfa-linoleenzuur), kunnen niet door de mens worden gemaakt. Ze zijn daarom essentieel in de voeding. Het is belangrijk om deze vetten binnen te krijgen, omdat ze de kans op hart- en vaatziekten helpen verkleinen. Een westers voedingspatroon bevat naar verhouding veel linolzuur en te weinig alfa-linoleenzuur. Essentiële vetten zijn te vergelijken met vitamines. Ze zijn allebei belangrijk voor de gezondheid, maar ze kunnen niet door het lichaam zelf worden aangemaakt. Een makkelijke manier om de essentiële vetten binnen te krijgen is door eten van olie, noten en vette vis.

Er wordt veel reclame gemaakt voor de alfa-omega 3-vetzuren. Dit zijn vetzuren met dubbele bindingen op een welbepaalde plaats, die worden geproduceerd door algen. Ze hopen zich op in vette vis, die het via de voedselketen binnenkrijgt. Deze vetzuren zijn erg belangrijk voor opgroeiende kinderen, zwangere vrouwen, oudere mensen en eigenlijk dus iedereen, omdat ze nodig zijn voor de fosfolipiden in de celmembranen. Vooral het zenuwstelsel heeft daarom een grote behoefte aan deze vetzuren.

Bij de afbraak (katabolisme) van vetten in het lichaam worden de vetzuren afgesplitst van het glycerol. Vervolgens worden van de vetzuren telkens twee koolstofatomen afgesplitst in de vorm van een acetylgroep, die als acetyl-CoA de citroenzuurcyclus in kan. Dit proces wordt bèta-oxidatie genoemd.
Ritsuka
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
"Als jij in een kcal tekort zit, worden de gegeten vetten gebruikt voor energie.
Als jij in een kcal overschot zit, dan worden de gegeten vetten opgeslagen voor later" Dit is een beetje kort door de bocht. Om het plaatje compleet te maken: Snelle koolhydraten worden snel verbrand. Dit zijn suiker en ALLE stoffen die eindigen op ..ose.
Te veel eiwitten, dus te veel vlees e.d. worden daarna als eerste gebruikt als brandstof. Dit geeft veel afvalstoffen. Daarna komen de langzame koolhydraten aan de beurt. Dit zijn vooral meelproducten, dus brood e.d. En ten slotte de oliën en vetten. In extreme omstandigheden verandert dit schema. Bijvoorbeeld, neem een duik in ijskoud water en direct wordt jou buikvet aangesproken als brandstof.
(Doe het niet met een zwak hart.) Het klopt dat vooral gegeten vetten, maar ook door het lichaam aangemaakte vetten bij een "te veel" voedsel opgeslagen worden.
Ritsuka
7 jaar geleden
er stond in de vraag ' Hoe verwerkt je lichaam ingenomen vetten', ik heb mijn antwoord gebaseerd op dat er alleen vetten gegeten zijn.
In de praktijk is alles natuurlijk wat meer een grijs gebied, er zijn heel veel factoren van invloed.