Hoe wordt chips geconserveerd?

Hoe zorgt men ervoor dat paprikachips heel lang houdbaar kan blijven? Ik snap dat dat kan met chipszakken en lucht enzo en door het drogen, maar hoe zorgt dit ervoor dat het lang houdbaar blijft??

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
3.6K

Het beste antwoord

Daarvoor zorgt de speciale verpakking. De zak waarin ze verpakt zijn is namelijk speciale folie, de zogenaamde 'barrierefolie' die speciaal ontwikkeld is om als barriere te dienen tegen vocht, zuurstof, stoom, CO2 en aroma's.
De folie bestaat uit verschillende laagjes kunststof die ieder deze eigenschappen afzonderlijk bevatten. Ze worden aan elkaar gelamineerd en hierdoor blijft de inhoud lang vers en knapperig. De zak is dusdanig geseald dat er geen zuurstof, vocht enz. in- maar ook niet uit kan. De inhoud zal zeker goed blijven tot de datum is bereikt die op de zak staat...daarna gaat de kwaliteit langzaam achteruit.
Zodra de zak echter geopend is, is de verzegeling verbroken en zal de inhoud wel sneller taai en smakelozer worden.
amc
7 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Chips zijn gefrituurd. Hierdoor is alle water verdampt en is de wateractiviteit heel erg laag. Hierdoor kunnen er geen micro-organismen meer groeien en bederft de chips niet. Door vervolgens de chips in een luchtdichte zak te verpakken, blijft de chips droog en dus houdbaar.
Na openen neemt de chips (langzaam) water uit de lucht op. Hierdoor wordt deze zacht en gaat uiteindelijk ook schimmelen.