Heeft de groei van kurkema bestrijdingsmiddelen nodig?

Ik gebruik kurkemapoeder in de melk. Ik nam altijd de biologische poeder. Maar ik vraag me af of dat nodig is? Want niet alle eetbare spullen die groeien hebben bestrijdingsmiddelen nodig. Zo weet ik van broccoli dat het niet nodig is de biologische te kopen, omdat de groente niet aantrekkenlijk is voor beestjes.

Ik kan echter niets vinden over de groei van kurkema. Sommige kruiden groeien b.v. ook prima zonder bestrijdingsmiddelen.

Weet iemand dat toevallig?

7 jaar geleden
1.4K
Ritsuka
7 jaar geleden
bij biologische producten gebruiken ze ook bestrijdingsmiddelen hoor.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
In bio broccoli vind je soms een rups en soms zit er in een partij luis.
Bij niet bio broccoli bijna nooit, dus waarschijnlijk doen ze daar toch iets me, wat bij bio niet toegestaan is. Ook belangrijker is de manier van verbouwen, kunstmest enzovoorts. Bij bio is de grond in betere conditie en minder uitgeput, de kwaliteit is daardoor beter en dat zie en proef je.

Antwoorden (1)

Strikt genomen is het niet "nodig", want je hebt organische kurkuma (of turmeric) in de handel, dus het kan ook zonder, maar de realiteit is dat de wortel van de plant waarvan kurkuma wordt verkregen, wordt in veel gevallen behandeld met bestrijdingsmiddel. Bijna alle kurkuma in de EU wordt uit India geïmporteerd, en daar is er amper organische kurkuma te verkrijgen.
De reden voor het gebruik van pesticiden is heel simpel, en bedoeld om een nog erger probleem te voorkomen: als de planten en de wortels niet worden behandeld, dan is de kans groot dat er schade ontstaat door insecten. Hierdoor kunnen schimmels makkelijker groeien op de beschadigde delen van de wortels, en deze schimmels kunnen mycotoxines vormen (vooral aflatoxine) die zeer zwaar toxisch en kankerverwekkend zijn.
In de handel heeft het men, een beetje als grapje bedoeld, over de keuze tussen twee kwaden: gangbare kurkuma met pesticiden, of biologische kurkuma met aflatoxine.
Persoonlijk ga ik voor de pesticiden als ik toch een keuze moet maken, maar gelukkig wordt dit product zeer uitvoerig onderzocht bij de importcontroles aan de grens, zowel door de importeurs zelf als door de NVWA (juist omdat het bekend is dat deze risico's spelen), en mag je met een gerust hart kurkuma gebruiken. zowel biologische zonder aflatoxine, als gangbare zonder pesticiden.