Hoeveel procent van het overgewicht is te verwijten aan frisdrank?

Ik ben momenteel bezig met het bedenken van argumenten van een beleidsdebat over suiker in frisdranken. Echter kan ik nergens cijfers vinden over hoeveel procent van het overgewicht te verwijten is aan frisdrank. Heeft iemand hier toevallig een bron van?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1K

Antwoorden (1)

Uit sommige onderzoeken blijkt dat frisdrankgebruik een bijdrage levert aan overgewicht en diabetes, uit andere onderzoeken blijkt dat er geen relatie is tussen frisdrankgebruik en overgewicht. Een bijdrage, factor, rol is geen oorzakelijk verband. Nederland heeft in vergelijking met andere landen een lager percentage overgewicht, terwijl we veel frisdrank drinken. In Griekenland is het percentage van mensen met overgewicht hoger, maar het frisdrankgebruik is lager. Uit onderzoek blijkt dat mensen die het meeste frisdrank nuttigen niet het zwaarst zijn. Andersom kan worden gezegd dat suikerrijke dranken een rol kunnen spelen bij het ontstaan van overgewicht. Nog vele andere factoren spelen hierbij een rol, zoals de mate van beweging, medicatiegebruik, schildklierwerking, stress etc. Er kan dus geen causaal of 1-op-1 verband worden gelegd tussen frisdrank en overgewicht, maar het kan wel een rol spelen bij mensen die aanleg hebben voor overgewicht. Deze mensen zullen ook andere voedingsmiddelen eten/drinken die mogelijk bijdragen tot overgewicht, dus niet alleen frisdrank is de 'boosdoener'. In het beleidsdebat kun je dus niet zeggen dat zoveel % van frisdrank te wijten is aan overgewicht (het is onmogelijk om 1 voedingsmiddel aan te wijzen als oorzaak), maar wel dat voeding een rol speelt bij het ontstaan van overgewicht, met name suikerrijke voeding, suikerrijke dranken (niet alleen frisdrank, maar ook fruitsappen), vetrijke voeding en voeding met een combinatie van veel suiker en vet. Maar ook van gezonde voeding kan iemand aankomen; calorieën zijn calorieën en elke calorie die je teveel inneemt en die je lichaam niet verbrandt, leidt tot overgewicht.

De suikerindustrie zal aanhalen dat overgewicht is toegenomen, maar dat ons suikergebruik stabiel is gebleven. Ook zijn er dus zat kinderen die veel frisdrank drinken die totaal niet dik zijn/worden. In een Canadees onderzoek kwam naar voren dat tienerjongens die veel frisdrank drinken, meer kans hebben om overgewicht te ontwikkelen, maar dat andere groepen kinderen die meer frisdrank drinken geen verhoogd risico lopen op overgewicht.

Overgewicht is dus een complex geheel aan factoren. De World Health Organization geeft als advies om frisdrank te beperken niet vanwege lichaamsgewicht, maar vanwege de verhoogde kans op gaatjes. Dit geldt dan niet alleen voor frisdrank, maar voor alle suikerrijke dranken zoals fruitsappen.