Ontbijt mijn kind gezond ?

Mijn kind (7) eet 's morgens een Craqotte met boter en honing, hij drinkt chocolademelk (Nesquick) met 2 theelepels suiker. Is dit een goed begin van de dag?

Weet jij het antwoord?

/2500

Niet geweldig nee. Chocolademelk van Nesquick is al gezoet! beter is een beetje thee, slappe , eventueel met wat melk erin. Een cracker met boter en honing is beter te vervangen door een plak kaas zonder boter eronder, kaas is al vet. (Een volkoren boterham zou ook beter zijn dan een cracker.) Toegevoegd na 5 minuten: "De cracker die het minste zout bevatte is de Volkoren cracker van Hollandia. Het meeste zout (1,65 gram per 100 gram) werd gevonden in Vitalu Tarwe, Cracottes Volkoren van Lu, Crackers meergranen van C1000 en Krekers meergranen van Jumbo." (bron)

Bronnen:
http://dieet.blog.nl/onderzoek/2010/06/05/...

De Cracotte cräckers kunnen wel zolang het de 'Lu cracotte vital' of de 'Lu cracotte volkoren' is. De witte variant heeft weinig toevoeging, het zijn eigenlijk alleen maar overbodige calorieën. Ik zie persoonlijk cräckers meer als tussendoortje of lichte maaltijd en niet als waardevol ontbijt, vanwege het feit dat ze weinig calorieën hebben. Het ontbijt is juist zo belangrijk omdat het je kind weer energie brengt na de nacht. Het brengt de spijsvertering op gang, het geeft energie en de hersenen gaan beter werken. Met een goed, vezelrijk ontbijt blijft ook de bloedsuikerspiegel gedurende de hele dag stabieler en dit voorkomt ook dat je kind een dip krijgt en moe wordt. Ook voorkomt het de trek in koek, snoep of een andere snack later op de ochtend. Goede koolhydraten zoals vezels verteren namelijk langzaam en dit geeft langer een vol gevoel en geen behoefte aan eten. Daarom zijn de vezels zo belangrijk, zeker voor de darmen! Het best is volkoren brood of granen met yoghurt/havermoutpap e.d. Fruit bevat ook vaak veel vezels en zijn ook een goede toevoeging aan het ontbijt. Gezonder zou ook zijn om variatie aan te brengen. Bij elke dag hetzelfde loop je de kans op een tekort aan andere waardevolle stoffen die in andere producten zitten. Probeer dus om iets af te wisselen, geef er eens een lekkere fruitsmoothie bij zoals banaan met yoghurt of melk, of een schaaltje yoghurt met wat bosbessen/aardbeien enz. en suikervrije muesli. Krijg je er met geen mogelijkheid brood in, probeer dan eens een betere soort cräcker te kopen. In de Hollandia Matze cräckers zitten bijv. helemaal geen toegevoegde suikers, conserveermiddelen of E nummers en ook in de Wasa lichtgewicht cräckers zit slechts roggenmeel, zout en gist. Ook de AH knäckebröd pompoenpitten is een goede keus. Lekker met pitten en zaden, geen tarwe en geen suiker! Goede belegsoorten die elke dag mogen zijn; 20+/30+(smeer)kaas, gestampte muisjes, vruchtenhagel, jam, appelstroop, honing of magere vleeswaren zoals kipfilet, ossenworst, ham, rookvlees. Elke dag Nesquick en dan ook nog met toegevoegde suiker is ook niet bepaald gezond. Beter is een glas zuivel, uitgeperste sinaasappelsap of thee.

Nee. Het kan wel veel gezonder. Chocomel én 2 theelepels suiker is niet bepaald gezond. Om te drinken is zuivel, thee of sap beter aan te raden. Honing is wel oké, zolang daar maar geen extra toegevoegde suikers aan zitten. Maar het is verder ook niet bepaald goed als je kind dit élke dag eet. Gevarieerd eten is ook van belang. In ieder geval zou ik dit ontbijt gaan aanpassen. Bijv. : glas melk en twee sneetjes(bruin) brood met kaas of honing dus. Toegevoegd na 2 minuten: fruit is trouwens ook altijd goed. Geef eens een appel of banaan bij het ontbijt!

Dit is lastig te zeggen, omdat het afhangt van wat hij verder eet op een dag. De Nesquick is wel suikerrijk, niet de gezondste keuze. Maar als je kind niet aankomt, dan kun je dit best wel een keer geven. Zoet beleg zoals honing mag je geven, mits je het afwisselt met eiwitrijkbeleg. Het Voedingscentrum adviseert voor kinderen tot 8 jaar 2 tot 4 sneetjes brood per dag. Volkoren boterhammen zijn de gezondste keuze, omdat volkoren brood veel voedingsvezels bevat en de meeste vitaminen. Brood kan afgewisseld worden met volkoren knackebrod/cracottes, havermout, muesli en andere volkoren ontbijtgranen. Neem ongeveer 40 gram ontbijtgranen met 200 ml magere of halfvolle melk/yoghurt. Twee crackers staan gelijk aan 1 boterham. Besmeer elke boterham met halvarine voor vitamine A en belangrijke onverzadigde vetzuren. Variatie is belangrijk. Het Voedingscentrum adviseert om dagelijks eenmaal te kiezen uit (magere) vleeswaren, broodsalades, stroop/jam/honing en verder te kiezen voor kaas (liefst 20+ of 30+), magere smeerkaas, light zuivelspread, ei, huttenkase, notenpasta/pindakaas zonder toegevoegd zout of suiker (in de supermarkt kun je pindakaas kopen dat 100% van pinda's is gemaakt zonder toevoegingen), hummus of zelfgemaakte groentespreads zonder toegevoegd zout, vette of magere vis (in de vette vis zit veel omega 3, een gezonde vet), groente en fruit.

Bronnen:
http://www.voedingscentrum.nl/nl/mijn-kind...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100