Ontbijt mijn kind gezond ?

Mijn kind (7) eet 's morgens een Craqotte met boter en honing, hij drinkt chocolademelk (Nesquick) met 2 theelepels suiker. Is dit een goed begin van de dag?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
4.3K
tinus1969
7 jaar geleden
Dat is een ontbijt dat vooral zorgt voor meer honger. Geef je kind gebakken ei met spek, dat vult langdurig.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Met tinus eens,
of een broodje o.i.d. met dik roomboter en boeren kaas, hoewel dat ook handig is als middag eten.
dudemeister
7 jaar geleden
- eet alleen volkorenbrood
dus geen bruin brood of met een kleurtje oid dat is dus gewoon wit brood - technisch gesproken.
- NQuick is op zich alleen een suikerbom dat je er nog 2 suiker bij doet lijkt mij overbodig.
- Afwisseling is ook prettig, maak bv eens de granola van JOliver - google die maar es - daar zit geen suiker in bv. samen met yoghurt, heerlijk.maak ook eens een ouderwets bord havermout en pimp deze zelf met fruit etc.

Antwoorden (4)

Niet geweldig nee.
Chocolademelk van Nesquick is al gezoet! beter is een beetje thee, slappe , eventueel met wat melk erin.

Een cracker met boter en honing is beter te vervangen door een plak kaas zonder boter eronder, kaas is al vet.
(Een volkoren boterham zou ook beter zijn dan een cracker.)

Toegevoegd na 5 minuten:
"De cracker die het minste zout bevatte is de Volkoren cracker van Hollandia. Het meeste zout (1,65 gram per 100 gram) werd gevonden in Vitalu Tarwe, Cracottes Volkoren van Lu, Crackers meergranen van C1000 en Krekers meergranen van Jumbo." (bron)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Prima advies. Helaas krijgen kinderen veel en veel teveel suikers binnen. Nesquick is echt heel zoet en slecht. Ik hoop niet dat dit kind ook nog pakjes drinken/frisdrank krijgt dagelijks en koeken als zoethoudertjes. Kinderen moeten weer "naturel" leren eten en drinken. Wateren thee is tegen dorst en pakjes/frisdrank als extra traktatie bv in het weekend. Ouders zouden daar echt op moeten letten en de verpakkingen lezen, internet nazoeken etc. Het is niet moeilijk gezonde voeding geven, echt niet.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Prima advies. Helaas krijgen kinderen veel en veel teveel suikers binnen. Nesquick is echt heel zoet en slecht. Ik hoop niet dat dit kind ook nog pakjes drinken/frisdrank krijgt dagelijks en koeken als zoethoudertjes. Kinderen moeten weer "naturel" leren eten en drinken. Water en thee (zonder suiker) is tegen dorst en pakjes/frisdrank als extra traktatie bv in het weekend. Vele kinderen zeggen: ik heb dorst! Dan krijgen ze een pakje of frisdrank. Bied ze dan maar ipv zoetigheid eens een glas water aan, dan hebben ze in ene geen dorst meer.. Ouders zouden daar echt op moeten letten en de verpakkingen lezen, internet nazoeken etc. Het is niet moeilijk gezonde voeding geven, echt niet.
Sorry voor dubbele reactie maar was de helft vergeten erbij te zetten.
teusvh
7 jaar geleden
Zout is niet goed voor je, en velen krijgen teveel suiker binnen. Maar wat is er tegen vet? Dat is toch pure brandstof voor de spieren?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@teusvh Niets tegen vette kaas en niets tegen boter, echter samen is teveel , niet nodig.
Geen enkel probleem met (room)boter indien de kaas 20+ is (bv Leidse PanPan 20+ komijnekaas met rode buitenkant). https://www.kaas.nl/kaas/hollandsekaas/bewuste-kaas/pan-pan/ Vetgehalte
De aanduidingen 10+, 20+, 30+, 40+,45+, 48+, 50+, 60+ op de verpakking geven het vetgehalte aan. Magere kaas (10+, 20+ en 30+), bevat minder vet en meer calcium dan de vettere varianten. Het vet in kaas bestaat voor meer dan 60% uit verzadigd vet. Verzadigd vet is niet goed voor de bloedvaten. http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/kaas.aspx
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verzadigd dierlijk vet van gezonde biologische buitenlopende dieren is het beste wat je voor je vloedvaten kan doen.
Juist suikers zorgen voor problemen met cholesterol e.d.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Jackd Je hoort mij niet zeggen dat vet ongezond is.
Neen, ik heb het over (te) veel vet. M.a.w. of boter en rookvlees (mager) of droog(of halvarine) met vette kaas of boter met 20+ kaas bv. Jackd: "Verzadigd dierlijk vet van gezonde biologische buitenlopende dieren is het beste wat je voor je bloedvaten kan doen." "Biologisch"
Moet er wel eerst over -biologisch- (en het daaraan hangende prijskaartje/inkomen van vs - en dus de bewustwording dat biologisch hoewel duurder toch beter is en is dat haalbaar financieel) worden gesproken. Suikers
Inderdaad de al jaren als 'zo gezond' geziene honing is wel zoet en dus niet oneindig goed, alhoewel niet kunstmatig, dus natuurlijk. Vergelijkbaar met de suiker in fruit die niet per definitie goed, gezond is. .
teusvh
7 jaar geleden
Hoezo, natuurlijke en kunstmatige suikers? Als je de suikers uit fruit, honing en suikerbieten axtraheert en raffineert zie je absoluut geen verschil. Ook je lichaam dat die suikers moet verwerken zal het een biet zijn waar ze oorspronkelijk vandaan komen. En wat die halvarine betreft: daar zit gewoon tig % gebonden water in, waar je dus dik voor betaalt. Je kunt veel beter gewoon boter of margarine op je brood smeren, maar dan wat minder.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Te veel vet kan niet. Mits niet teveel calorieën, maar dat zal niet snel gebeuren als er de juiste vetten zoals goeie verzadigde dierlijke vetten gegeten worden. Er zijn weinig mensen die gezonde voeding niet kunnen betalen, de meesten zeggen van niet maar geven meer uit aan cola, snoep en sigaretten. Of aan Cracotte wat belachelijk duur is voor wat je ervoor krijgt. Suikers als in koolhydraten. Beperkt honing is prima als het echte honing is, dus niet van bijen die gevoed worden met suiker, dan is er weinig gezonds meer aan en blijven alleen de nadelen over. Halvarine/margarine: (bewerkt) plantaardig vet wat ontsteking bevorderend is.
De Cracotte cräckers kunnen wel zolang het de 'Lu cracotte vital' of de 'Lu cracotte volkoren' is. De witte variant heeft weinig toevoeging, het zijn eigenlijk alleen maar overbodige calorieën.

Ik zie persoonlijk cräckers meer als tussendoortje of lichte maaltijd en niet als waardevol ontbijt, vanwege het feit dat ze weinig calorieën hebben. Het ontbijt is juist zo belangrijk omdat het je kind weer energie brengt na de nacht. Het brengt de spijsvertering op gang, het geeft energie en de hersenen gaan beter werken. Met een goed, vezelrijk ontbijt blijft ook de bloedsuikerspiegel gedurende de hele dag stabieler en dit voorkomt ook dat je kind een dip krijgt en moe wordt.
Ook voorkomt het de trek in koek, snoep of een andere snack later op de ochtend. Goede koolhydraten zoals vezels verteren namelijk langzaam en dit geeft langer een vol gevoel en geen behoefte aan eten. Daarom zijn de vezels zo belangrijk, zeker voor de darmen!

Het best is volkoren brood of granen met yoghurt/havermoutpap e.d. Fruit bevat ook vaak veel vezels en zijn ook een goede toevoeging aan het ontbijt.
Gezonder zou ook zijn om variatie aan te brengen. Bij elke dag hetzelfde loop je de kans op een tekort aan andere waardevolle stoffen die in andere producten zitten.
Probeer dus om iets af te wisselen, geef er eens een lekkere fruitsmoothie bij zoals banaan met yoghurt of melk, of een schaaltje yoghurt met wat bosbessen/aardbeien enz. en suikervrije muesli.

Krijg je er met geen mogelijkheid brood in, probeer dan eens een betere soort cräcker te kopen. In de Hollandia Matze cräckers zitten bijv. helemaal geen toegevoegde suikers, conserveermiddelen of E nummers en ook in de Wasa lichtgewicht cräckers zit slechts roggenmeel, zout en gist. Ook de AH knäckebröd pompoenpitten is een goede keus. Lekker met pitten en zaden, geen tarwe en geen suiker! Goede belegsoorten die elke dag mogen zijn; 20+/30+(smeer)kaas, gestampte muisjes, vruchtenhagel, jam, appelstroop, honing of magere vleeswaren zoals kipfilet, ossenworst, ham, rookvlees.

Elke dag Nesquick en dan ook nog met toegevoegde suiker is ook niet bepaald gezond.
Beter is een glas zuivel, uitgeperste sinaasappelsap of thee.
amc
7 jaar geleden
Nee. Het kan wel veel gezonder. Chocomel én 2 theelepels suiker is niet bepaald gezond. Om te drinken is zuivel, thee of sap beter aan te raden. Honing is wel oké, zolang daar maar geen extra toegevoegde suikers aan zitten. Maar het is verder ook niet bepaald goed als je kind dit élke dag eet. Gevarieerd eten is ook van belang. In ieder geval zou ik dit ontbijt gaan aanpassen. Bijv. : glas melk en twee sneetjes(bruin) brood met kaas of honing dus.

Toegevoegd na 2 minuten:
fruit is trouwens ook altijd goed. Geef eens een appel of banaan bij het ontbijt!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dit is lastig te zeggen, omdat het afhangt van wat hij verder eet op een dag. De Nesquick is wel suikerrijk, niet de gezondste keuze. Maar als je kind niet aankomt, dan kun je dit best wel een keer geven. Zoet beleg zoals honing mag je geven, mits je het afwisselt met eiwitrijkbeleg.

Het Voedingscentrum adviseert voor kinderen tot 8 jaar 2 tot 4 sneetjes brood per dag. Volkoren boterhammen zijn de gezondste keuze, omdat volkoren brood veel voedingsvezels bevat en de meeste vitaminen. Brood kan afgewisseld worden met volkoren knackebrod/cracottes, havermout, muesli en andere volkoren ontbijtgranen. Neem ongeveer 40 gram ontbijtgranen met 200 ml magere of halfvolle melk/yoghurt. Twee crackers staan gelijk aan 1 boterham.

Besmeer elke boterham met halvarine voor vitamine A en belangrijke onverzadigde vetzuren. Variatie is belangrijk. Het Voedingscentrum adviseert om dagelijks eenmaal te kiezen uit (magere) vleeswaren, broodsalades, stroop/jam/honing en verder te kiezen voor kaas (liefst 20+ of 30+), magere smeerkaas, light zuivelspread, ei, huttenkase, notenpasta/pindakaas zonder toegevoegd zout of suiker (in de supermarkt kun je pindakaas kopen dat 100% van pinda's is gemaakt zonder toevoegingen), hummus of zelfgemaakte groentespreads zonder toegevoegd zout, vette of magere vis (in de vette vis zit veel omega 3, een gezonde vet), groente en fruit.