waar moet ik op letten bij mijn dieet?

Ik wil binnenkort beginnen met fitness. Mijn doel is om meer spiermassa en kracht te kweken. Iedereen zegt dat voeding heel belangrijk zal zijn. Ik weet alleen niet precies waar ik op moet letten en krijg veel verschillende tips.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.4K
Cryofiel
7 jaar geleden
Natuurlijk is voeding belangrijk. Maar zeker zolang je het niet beroepsmatig doet geldt: genoeg is genoeg. Ga dus niet met supplementen tekorten aanvullen die je niet hebt. Het "aanvullen" van een niet-bestaand tekort kan zelfs schadelijk zijn.
Ritsuka
7 jaar geleden
Wat wil je precies weten?
Belangrijkste is dat je een overschot kcal hebt, zodat je massa kunt kweken.
Verder veel groente en eiwitrijk eten.
Cryofiel
7 jaar geleden
Klopt op zich, Ritsuka. Maar pas wel op met een overschot aan kcal. Een overschot is nodig om meer spiermassa te kweken - maar daar heb je slechts een heel klein overschot voor nodig. Het feit dat je meer traint en je daardoor / daarvoor meer inspant, vereist vele malen meer kcal dan het aangroeien van de spieren. Ga je dus niet zomaar volproppen. In feite is het voldoende als je genoeg eet om je extra verbranding te compenseren. Dat kleine beetje dat je nodig hebt om je spiermassa te laten groeien valt volkomen in het niet, dat merk je niet eens. In de praktijk geldt dus: als je meer eet dan verbrandt, zul je dik en rond worden. Dat geldt voor iedereen, of je nu fitnesst of niet.
Ritsuka
7 jaar geleden
klopt, een klein kcal overschot is het beste. Spiermassa en kracht opbouwen duurt lang, reken maar gerust 2 jaar.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Drink voortaan water i.p.v frisdrank, chocomelk en dat soort dingen. Klinkt misschien suf op het begin, maar binnen een week voel je je echt heel anders. Let heel goed op dat je echt anders gaat eten, niet minder.

Antwoorden (2)

Als je spieren op wilt bouwen heb je eiwitten nodig om spieren mee op te bouwen, en koolhydraten om de daarvoor benodigde energie te leveren. Daarnaast heb je natuurlijk voldoende vezels en vitaminen nodig om geoznd te blijven, en voldoende vetten.

Dat komt neer op redelijk normaal eten, maar wat meer (mager) vlees dan voor een "normaal" mens verstandig is, en meer koolhydraten als je daadwerkelijk aan de bak gaat en die energie gaat gebruiken.

Er is voor NIEMAND een pasklaar dieet te geven - zeker nniet zonder uitgebreid onderzoek - dat altijd goed is. Wil je honderd procent zeker zijn van je zaak, zoek dan een goede dietiste. Al zijn er op een sportschool vaak ook mensen te vinden die je verrassend veel kunnen vertellen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
waarom mager (vlees) als er juist meer energie nodig is?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Waarom zou vet vlees beter zijn ?
In de regel zie ik bodybuilders meer aan de kip dan aan de speklappen .....
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Omdat er anders in verhouding teveel suikers en eiwitten binnen komen, een balans is ideaal. Veel bodybuilders zijn dan ook nogal ongezond bezig.
Als je wilt groeien heb je voeding nodig en als je dat snel wilt doen en dus veel gaat trainen heb je veeel voeding nodig.

Een inspiratie:
https://www.youtube.com/watch?v=0dIjAHvMgvA
Als je deze basisregels aanhoudt ga je gevarieerd en gebalanceerd eten.
Geen magere onzin of shakes, maar voedsel zoals het van het land en van het dier komt.
Dat zal vooral veel meer eten dan je gewend bent zijn en in verhouding meer dierlijk vet. Dierlijk vet omdat dat o.a. zorgt voor optimale natuurlijke hormoon hoeveelheden en vet in het algemeen omdat het veel energie geeft.

Met daarbij twee grote groepen voedsel die vaak (ongemerkt) problemen geven
gluten:
https://www.youtube.com/watch?v=TWsNjWvpN0o
zuivel / een overmaat eiwitten:
https://www.youtube.com/watch?v=Ap__41BhwSk

Toegevoegd na 2 minuten:
NB: ik ga er vanuit dat je behoorlijk gaat trainen. Ben je beginner dan zal je het in het begin iets rustiger moeten doen, anders grote kans op blessures, dat geld helemaal als je onder de 18 bent.