Waarom kom ik zo snel aan?

Mijn diëtiste reageert niet op mijn mail.
Ik heb anorexia en ben na enkele weken alleen maar yoghurt/kwark eten weer bezig met een eetlijst volgen.

Ik volg de wenlijst van de website proud2bme (http://www.proud2bme.nl/health/Voedingslijsten/Wenlijst)
Alleen dan zonder boter, melk en aardappelen.
Maar ik moet wel een flesje nutridrink nemen in de middag.
Gisteren moest ik wegen en ik benmeer dan 1,5 kg aangekomen in een week.

Hoe kan dit? Gaat dit gewicht er nog af? Want nu ben ik van een BMI van 15,9 naar een bmi van 17,0 gegaan. Mijn diëtiste zei dat ik op deze wenlijst stabiel zou blijven.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
11.7K
Erna55
7 jaar geleden
Je hebt anorexia. Je hebt doelen gesteld omdat je wilt ( en moet ) aankomen.
Nu vraag je je af of het gewicht dat je nu bijgekomen bent er nog af gaat . Ik denk dat je er goed aan doet om met je behandelaar te bespreken dat je wel doelen hebt gesteld, maar dat je op weg naar deze doelen je erg paniekerig wordt.
Je vindt een BMI van 15.9 je maximum, blijkbaar. Daar wil je stabiel op blijven.
Maar je weet dat 15.9 nog steeds veel te weinig is om je lichaam gezond te houden. Bespreek deze zaken met je behandelaar.
Cryofiel
7 jaar geleden
1,5 kg is toch de normale variatie die je altijd wel hebt? Mijn gewicht is ook de ene keer zomaar 2 tot zelfs 3 kg hoger of lager dan de andere keer. Dat is heel gewoon, het is de onnauwkeurigheid van de weegschaal gecombineerd met de hoeveelheid vocht en zelfs de hoeveelheid ontlasting in je lichaam op het moment van wegen. Wanneer jouw anorexia nog niet zodanig destructief is dat je nog menstrueert, heeft je hormooncyclus ook nog invloed op je gewicht. Of die cyclus nog invloed heeft wanneer de menstruatie is gestopt, kan ik niet vertellen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
mijn vriend had ook anorexia,woog steeds minder..at alleen zondags.
Hij is overleden jl zomer.Laat je aub helpen,en wees niet bang dat je aankomt.bmi 17 is nog veel te weinig.

Antwoorden (3)

Je hebt anorexia, je hebt ondergewicht, en je hebt een hele tijd erg weinig gegeten.
Nu ben je weer wat meer gaan eten, en nu gaat je lichaam zoveel mogelijk energie en voedingsstoffen opslaan, om de tekorten aan te vullen, en de opgelopen schade aan je spieren en organen weer proberen op te lossen.
Een deel van je gewicht zal dus ook vocht zijn dat je extra vasthoud.

Toegevoegd na 1 minuut:
Als je zorgt dat je je aan deze voedingslijst houd (dus gevarieerd eten, en iets meer dan dat je eerder deed) dan zal je gewicht uiteindelijk weer stabiliseren. Als je lichaam merkt dat er regelmatig voedingsstoffen binnenkomen, en de schade (die hersteld kan worden) is opgelost, gaat er wat minder vocht en dergelijke opgeslagen worden.

Hopelijk heb je snel weer contact met je dietiste, die kan je het beste adviseren.

Toegevoegd na 9 minuten:
Hier is een uitgebreide uitleg (in het Engels): https://gokaleo.com/2013/08/17/what-to-expect-when-you-stop-dieting-part-3-what-the-heck-is-happening-to-me/

Toegevoegd na 15 minuten:
samenvatting van de link met uitleg over waarom je (tijdelijk) aan kan komen na te weinig eten:
- je houd extra vocht vast in spieren en weefsels (trekt weg na 6-8 weken)
- in het geval van lage koohydraten en/of kcal, gaan je spieren glycogeen vasthouden (word ook minder na paar weken)
- soms kom je aan omdat je lichaam dit gewoon nodig heeft voor o.a. vruchtbaarheid
- je kan zwelling van vocht krijgen in o.a. vingers en enkels, dit trekt ook weer weg
- eten blijft langer in je lichaam, omdat je vertering vertraagd is
- je kunt spierpijn en vermoeidheid voelen

Maar daarnaast gebeurt er ook dit:
- je libido gaat omhoog
- je krijgt meer energie
- huid, haar, en nagels verbeteren
- schildklierfunctie word beter
- je zelfbeeld verbeterd, omdat je hersenen weer beter kunnen functioneren
Ritsuka
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Juistem, je lichaam is bezig met een waanzinnige inhaalslag na zo lang honger lijden. Helaas zal niet alles beklijven, maar je bent op de goede weg.
Anderhalve kilo aankomen in een week is vrijwel onmogelijk. Tenminste, als het gaat om 'echt' gewicht. Maar jij bent van een periode heel weinig eten naar iets normaler eten gegaan. Als je van een periode weinig en eenzijdig eten weer beter gaat eten, lijkt het soms in eerste instantie alsof je ineens veel aankomt in gewicht. Dit is echter geen lichaamsvet, maar ook gewoon je maag- en darminhoud die je meeweegt. Dat is niet alleen het voedsel in zichzelf, maar ook het resultaat van een normalere darmwerking omdat je niet meer alleen vloeibaar eet en je - hopelijk - meer vezels binnenkrijgt. De voedselbrij blijft daardoor wat langer in je darmen zitten, en dat is goed. Het betekent echter ook dat je in het begin op de weegschaal meer kilo's erbij ziet komen dan alleen het gewicht dat je daadwerkelijk aan bent gekomen.

Wanneer iemand buikgriep heeft, zie je hetzelfde effect: je kunt in zo'n situatie heel snel veel afvallen omdat je weinig eet en je verliest ook veel vocht door diarree en braken. Stel dat je vier of vijf kilo afvalt tijdens je ziekte. De eerste twee kilo's zitten er dan zo weer aan als je weer beter bent, je darmen weer normaler gaan werken en je weer gewoon gaat eten. Daarna gaat het veel langzamer, omdat 'echt' aankomen - in vet- en spierweefsel - nu eenmaal langer duurt. Daarvoor moet je namelijk écht meer eten dan wat je op een dag verbrandt. Die eerste kilo's krijg je in feite gratis.

Dat gezegd hebbende is het natuurlijk wel de bedoeling dat je uiteindelijk ook 'echt' gaat aankomen. Dat begrijp je ongetwijfeld wel. Maar alle begin is moeilijk, en het is echt al HEEL wat dat je een eetlijst volgt en ook nutridrink gebruikt. Ik hoop alleen wél dat je die aanpassingen in de lijst (dus de dingen die je weglaat) ook in overleg doet met je diëtist(e). Als dat het geval is, dan is het prima natuurlijk. Ik hoop dat je goede begeleiding hebt en dat het je lukt om steeds meer stappen vooruit te zetten. Ik wens je heel veel sterkte met je herstel.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Onmogelijk? Dat is zeker niet zo. Ik kan zo 2 kilo in een week aankomen. Mensen kunnen 2 kilo per week afvallen maar ook aankomen
Erna55
7 jaar geleden
Om 2 kilo vet aan te komen zou je 18000 calorien extra moeten eten.
Je kunt wel in gewicht aankomen wanneer je lijf meer vocht vasthoudt of er meer poep in je lijf zit.
Cryofiel
7 jaar geleden
2 kg is heel goed mogelijk, zelfs meer is mogelijk. Maar dat is dan geen lichaamsgewicht - het is het gewicht van het lichaam zelf plus de inhoud.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Cryo: juist, en dat bedoel ik met dat et geen 'echt' aankomen is in de zin van lichaamsvet. Het is meer vocht, inhoud van je spijsverteringskanaal, etc. Want zoals Erna al zegt, voor twee kilo in een week moet je wel heel veel eten. En dat doet de VS sowieso niet. (En geloof me, ik heb ervaring met aankomen, inclusief met hulpmiddelen als drink- en sondevoeding, en zo makkelijk c.q. snel gaat het gewoon niet. Dat mocht ik willen.. :rolls eyes:)
Gaat dit gewicht er nog af?? Dat hoop ik niet! Een bmi van 17 is nog veel te weinig. 20 is goed. Als je niet wilt overlijden, zul je echt nog meer moeten aankomen, sorry als dit hard klinkt, maar is wel de waarheid. Goed dat je begeleid wordt. Ik hoop dat het snel beter met je zal gaan en dat die angst om aan te komen weggaat...

Toegevoegd na 4 minuten:
(Ik heb onlangs dat programma gezien van dat meisje die aan anorexia gestorven is, daar was ik nogal van geschrokken, dus ik bedoel het alleen maar goed met jou, hoor!!!)