wat is slechter, niet eten of 'slecht' eten?

Ik werk in de horeca en het gebeurd regelmatig dat ikeen maaltijd oversla.
Als ik dan 's avonds klaar hebben ik honger, maar geen puf meer omte koken.
Het enige wat dan nog open is zijn tenten met slechte vette happen, zoals MacDonalds, shoarmazaken, snackbars etc.
Wat is op zo'n moment nou een slechtere keuze?
Zonder eten en hongerig naar bed of toch een vette hap naar binnen werken?

(Ik weet dat de allerbeste keuze is om er voor te zorgen dat ik makkelijk te bereiden voedsel thuis heb zodat ik toch zelf nog kan koken, maar dat is vaak niet het geval.)

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
3.2K
Ritsuka
7 jaar geleden
Ligt er aan wat je verder op een dag allemaal eet
Ritsuka
7 jaar geleden
Kun je in de avond niet een bak kwark met muesli ofzo eten?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je hebt vast wel een uurtje of anderhalf in de week om 2 éénpansgerechten te koken: een pasta en een stamppot. 2 goede bewaardozen voor in de koelkast en dan om de dag de een of de ander eten. Deed ik zo in mijn studententijd, ook heel goedkoop, gezond en voedzaam. Niet naar de McDood-al gaan...!!!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zorgen dat de diepvries vol ligt en bijvoorbeeld soep hoeft niet eens in de diepvries.
Loop eens een natuurwinkel binnen, het kant en klaar eten daar is behalve bio in het algemeen ook gezonder. Als alles op is, kan je in bijvoorbeeld shoarmazaken ook minder ongezonde keuzes maken. Als je verder een gezond gewicht hebt en er niet flauw van wordt dan is een avond vasten mogelijk zelfs gezond.
Koop eventueel een fles groentesap.
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Ik werk in de beveiliging, onregelmatige diensten. Maar met name 's avonds en 's nachts. Ik kook 1x in de week. 7 maaltijden voor 2 personen. Alles kan in de magnetron worden opgewarmd en ingevroren worden. Voor de eerste 2 dagen laat ik het eten in de koelkast staan. De rest gaat in de vriezer. De avond voor de volgende dag haal ik het eten uit de vriezer en zet het in de koelkast. Dus op woensdag pak ik het eten voor donderdag uit de vriezer . Ik kan niet op elke locatie warm eten omdat er niet altijd een magnetron is. Dan eet ik dus pas uit dienst (23:00) en om 19:00 eet ik een boterham op het werk. Ook niet gezond maar beter dan Mac Snacken of met honger in bed liggen (en slecht slapen) Kan jij niet zo iets doen?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Neem tevoren gekookt eitje mee..paar boterhammmen,in aluminium folie
Of 2 bananen,gezonder dan ,in die snackbars eten
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Volgens mij kost het meer energie om naar een snackbar te gaan, je bestelling op te geven en te wachten tot het wordt klaargemaakt, meer energie dan een maaltijd van vorige week uit de vriezer halen en in de magnetron zetten, of een zakje voorgesneden groente in een wok gooien :-) Je vraag wat 'beter' is, hangt volgens mij af van veel meer factoren dan wat je hier meldt. Wat eet je bijvoorbeeld verder op een dag, en werk je elke dag? Als je met twee maaltijden alles binnenkrijgt wat je nodig hebt en je inname is ook in balans met je energiegebruik gedurende de dag, dan heb je geen derde maaktijd nodig. Als je gedurende de dag verder amper eet, dan kun je beter iets eten dan niets. Maar er zijn wel alternatieven hoor. Ik kan niet volledig zelf koken vanwege mijn handicap (deels door beperkte arm- en handfunctie en deels door energiegebrek) en ik zal niet zeggen dat ik heel gezond eet, maar met een combinatie van kant-en-klaarmaaltijden, diepgevroren maaltijdcomponenten, voorgesneden groente, af en toe een keer uitgebreider koken voor vijf dagen (gewapend met keukenmachine, speciaal kookgerei en een paar bewaardozen die zowel in diepvries, magnetron als vaatwasser kunnen) en regelmatig rauwkost zal het allicht al beter zijn dan de 'vette hap' die ik ook niet eens lekker vind.

Antwoorden (3)

Niet eten is slechter dan ongezond eten. Maar dat moet je niet vaker dan twee keer in de week doen!

Het is toch niet zo moeilijk om voor zulke gevallen een aantal diepvriesmaaltijden op voorraad te hebben? Jouw gezondheid is belangrijker dan jouw gebrek aan zin om eten te bereiden!
Amadea
7 jaar geleden
crispy
7 jaar geleden
Heb je daar ook een onderbouwing voor?
Amadea
7 jaar geleden
Je lichaam heeft brandstof nodig om goed te kunnen functioneren. Een auto kan zonder brandstof niet rijden. Als je meerdere maaltijden overslaat ga je je slap voelen, kun je snel geïrriteerd raken, zul je eerder ziek worden enzovoort.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Veel mensen slepen kilo's "brandstof" teveel met zich mee..
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hij heeft het over NA zijn werk, dus eigenlijk NA gedane arbeid en VOOR de nacht ;dan kun je beter niet eten dan slecht eten.
Als je al twee, drie normale maaltijden op een dag eet, en zo vlak voor bedtijd nog een 1000 kalorieën er in niks, dan ZIE je de kilo's er bijna aankomen vrees ik ;-)
Amadea
7 jaar geleden
Jij redeneert vanuit jouw eigen situatie, Marleen. In de horeca is het hard aanpoten, en vraagsteller schrijft bovendien dat hij na de dienst echt honger heeft. Om dan niét te gaan eten, en dus slecht te slapen omdat je maag knort is niet goed.
crispy
7 jaar geleden
Ik heb nog steeds geen onderbouwing gezien waarom je zo stellig durft te zeggen dat in deze situatie niet eten slechter is dan ongezond eten. En waar je vandaan haalt dat het niet meer dan 2 keer per week mag wil ik ook graag weten. Of is het alleen maar een mening van je?
Het is een beetje een eigenaardige vraag ; beetje zoals "wat is slechter, roken of drinken". Allebei niet handig natuurlijk. Maar op de lange duur is slecht eten erger dan een maaltijd overslaan rond een tijd dat je eigenlijk toch al bijna naar bed gaat. Eigenlijk zou je een paar uur daarvoor even iets moeten eten. Kun je geen boterhammen meenemen naar je werk, zoals verreweg de meeste werkend mensen doen ?

Het belangrijkste is dat je zorgt dat je goed eet VOOR je gaat werken ; en dat mag best een (wat uitgebreide) broodmaaltijd zijn. Je kunt ook een warme maaltijd bereiden, en zorgen dat er 's avonds nog een hapje over is om in de magnetron te gooien. Scheelt je klauwen vol geld ook.

En het is niet makkelijk , maar je KUNT in sommige snackbars best relatief gezond eten, vooral als je vraagt om wat meer groente / rauwkost, een broodje ei of huisgemaakte bal gehakt met iets van sla er bij op, een slaatje, het hoeft niet altijd patat of zelfs iets warms te zijn. McDonalds kun je beter met een grote boog omheen lopen. Niet te veel sauzen, niet te veel vlees.

Midden in de nacht nog gaan staan koken is natuurlijk geen optie. Maar je kunt wel je "dagritme" qua maaltijden een beetje omgooien, dus op een tijd dat je nog wel thuis bent zo veel mogelijk zelf koken, en na je werk een boterham eten. Daarna rol je vermoedelijk toch je bed in, dus hoe lichter de maaltijd, hoe beter. En als je alleen woont, kun je ook steeds voor drie, vier dagen tegelijk koken en een voorraad porties in de vriezer opbouwen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ritsuka
7 jaar geleden
De salades van de Mac zijn best te doen, gegrillde kip nemen, croutons en saus weggooien.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Saus weggooien ; dan zitten er niet meer calorieën in dan in de patat ;-). Maar dan is het lekkere er ook wel een beetje af...... Gezond eten hoeft natuurlijk niet altijd per se 100 % supergezond te zijn, je kunt ook overdrijven, maar elke dag fastfood...e ook nog vlak voor bedtijd eigenlijk, nee, dat gaat toch wel wat probleempjes geven denk ik.
Ritsuka
7 jaar geleden
Maaltijden omdraaien gaat makkelijkste zijn dnk ik, eerder op de dag al warm eten, en dan na het werken meer een ontbijtachtig iets als wat kwark en muesli.
Het hangt ervan af hoe lang je dat doet.
Als je niet eet dan ga je op de lange duur dood.
Als je slecht eet, blijf je even, maar ga je op den duur aan allerlei kwalen lijden waardoor je waarschijnlijk ook eerder dood gaat dan wanneer je gezond zou hebben gegeten. Als het af en toe voorkomt, is het antwoord moeilijk te geven want dan zou je eerst moeten nagaan hoe slecht, slecht eten is. Eten kan om allerlei redenen slecht zijn, te vet, te eiwitrijk, te arm aan eiwit, te mager, te veel koolhydraten, te weinig, enz enz. Dus afhankelijk hoe slecht het eten is is niet eten beter. Maar als het eten niet al te slecht is, is het beter dan niets. Kortom, het antwoord is niet zo gemakkelijk te geven.