Hoe kan je beter ''nee'' zeggen tegen eten?

Ik probeer al een tijd ''af te vallen'' . Hierin verlies ik wel steeds iets, maar geen hele kilo's.
Ik vindt het moeilijk om ''nee'' te zeggen als mij bijvoorbeeld een stukje chocola wordt aangeboden.
Ik kan hier helaas ook niet met mijn ouders over praten vanwege privé omstandigheden.
Dus mijn vraag: Hoe kan ik gemakkelijker afvallen & Hoe kan ik eten skippen?
Fijn weekend!

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
3.3K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wat bij mij hielp was inzien hoe schadelijk bewerkte suiker wel niet kan zijn. http://www.ahealthylife.nl/146-manieren-waarop-suiker-je-gezondheid-vernietigt/ Verder moet je zorgen dat je gezonde dingen eet verdeeld over de dag. Dus veel tussendoortjes zodat je trek en honger minder aanwezig is. Zo zal je zien dat je bij de grote maaltijden ook sneller vol zit. Tenminste dat werkte bij mij. Minder eten zal helaas niet snel kilo's eraf laten vliegen. Dit zal wel lukken als je het combineert met dagelijks sporten. Ideaal zou anderhalf uur zijn maar als je een half uurtje per dag zou sporten, dan helpt dat ook wel een beetje.
Amadea
7 jaar geleden
Het woord skippen doet bij mij alarmbellen rinkelen. Is het echt nodig dat jij afvalt, Helloitsme, of ben jij de enige die denkt dat ze te dik is?
Ritsuka
7 jaar geleden
af en toe een blokje chocolade kan prima. 1 blokje Verkade puur is ongeveer 80 kcal: http://www.fatsecret.nl/Diary.aspx?pa=fjrd&rid=2817787
Er word vast niet elke dag chocolade aangeboden. Het laatste deel van je vraag zet mij wel aan het denken. Waarom kun je er niet met je ouders over praten? En eten/maaltijden 'skippen' is niet de juiste manier om af te vallen. Dat ga je niet volhouden.
Utrecht
7 jaar geleden
@Deefdrums
Dat is nogal een ongenuanceerde en ongefundeerde bron die je aanhaalt. Pure bangmakerij voor eigen commercieel gewin (webwinkel).
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@utrecht, hier ben ik het niet geheel mee eens. Dat de informatie verleent wordt voor commercieel gewin daar ben ik het wel mee eens. Dat het pure bangmakerij is ben ik het niet mee eens. Er staat duidelijk bij elk gevaar of het "kan" gebeuren of dat iets zeker vast staat. De bron is niet ongefundeerd. Als je onder aan de pagina kijkt wordt er naar alle wetenschappelijke onderzoeken gewezen welke zijn gebruikt voor de informatie. Onderzoeken die door veel bedrijven en instellingen vaak worden genegeerd puur uit commercieel gewin.
Ritsuka
7 jaar geleden
http://urbanantonio.com/25-things-you-should-know-about-sugar/1466/
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat ziet er er een STUK gefundeerder en wetenschappelijker - en vooral ook plausibeler - uit, Ritsuka.
Ritsuka
7 jaar geleden
ik ben de laatste jaren een stuk selectiever geworden met de mensen die ik online volg. Er word heel veel onzin verkondigd, ik heb nu een aantal pagina's/personen gevonden die goede info posten, en dit ook wetenschappelijk onderbouwen, wat erg prettig is.
tinus1969
7 jaar geleden
@Ritsuka, @Marleen. Ook heel genuanceerd is het een goed advies om suiker te mijden. Waarom suiker slechter is dan vet (in vergelijkbare hoeveelheden) is controversieel; maar het lijkt erin ieder geval op dat suiker niet verzadigt, waardoor er geen rem is en je er van door blijft eten. Eiwit geeft je juist het gevoel van genoeg, en maakt nee-zeggen makkelijker. De Wereldgezondheidsorganisatie heeft dan ook het simpele advies gegeven om niet meer dan 5% (energie) suiker te eten, dus omgerekend zo'n 6 klontjes per dag. Voor de goede orde; dit is alle suiker (jam, chocoladepasta, koek, snoep, frisdrank, sap) muv melk en vers fruit.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Amadea, ik wordt vaak nagekeken, of uitgescholden. Helaas ben ik dus niet de enige die het vindt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bij een voedingsstoffen tekort (vitaminen en/of mineralen) zal je lichaam om eten blijven vragen. (hongergevoel)
Suiker en producten met suiker zijn bijna altijd de mindere keuze op dat gebied. Dan zijn er nog de vet oplosbare vitaminen die je alleen op kan nemen als er genoeg vet in je maaltijden zit. De bloedsuiker spiegel die piekt en weer sterkt daalt door suikers is ook een reden van hongergevoel. Vetten en eiwitten zorgen voor stabiliteit.
Ritsuka
7 jaar geleden
wil je zelf wel afvallen? of doe je het alleen maar om wat anderen mogelijk over je denken?
Ritsuka
7 jaar geleden
http://www.kickassleven.nl/2016/08/14/emotie-eten-en-zonder-schuldgevoel-voeding-omgaan-kent/
HeerVoldemort
7 jaar geleden
@HelloItsMeHoi,
Laat je niks aanpraten. Als mensen he uitschelden zegt dat meer over hun dan over jou. Als je eens wist hoe vaak ik werd (en word) uitgescholden voor "he lelijkerd" dat was vroeger al zo en nu ben ik 33 en ze doen het nog. Ze gaan hun gang maar. Ik hoop dat ze er erg veel last van hebben, maakt dat mijn dag weer goed. Maar kijk eens goed naar de mensen die zoiets zeggen. Zelf mankeren ze allemaal wel wat. Bijvoorbeeld:
2. Puistenkop
3. Bril
4. Beugel
5. Chagrijnige kop
6. Gele tanden Maar bovenal en met DIKKE stip op nummer: 1. Een verrot karakter. Zou jij je druk moeten maken om wat die mensen zeggen?
Ik zou denken dat je wel iets beters te doen hebt. Bijvoorbeeld de vuilnisbak leeg gooien...maakt niet uit. ALLES wat je te doen hebt is belangrijker dan waarde schenken aan die mensen.

Het beste antwoord

Eten moet je niet "skippen" , alleen snoep. En niet alleen omdat daar veel calorieën in zitten, maar ook omdat die niet vullen en je er vaak alleen maar meer trek van krijgt.
En de enige manier om daar een beetje makkelijk, ontspannen en nonchalant "nee" tegen te zeggen, is door voor jezelf zeker te weten dat je het -op dat moment - ook echt niet wilt hebben.

Als namelijk de "knop" niet om is, en je niet voor jezelf heel gemotiveerd bent om echt met je gewicht danwel eetpatroon aan de slag te gaan, is er eigenlijk geen kruid tegen gewassen. Dan ga je hoe dan ook vroeg of laat voor de bijl. Afvallen KUN je niet uitsluitend op wilskracht, en zeker niet op de lange duur. Het gaat om het doorbreken van oude en het aanleren van nieuwe gewoontes, en dat kan een poosje duren, maar als je volhoudt lukt dat vanzelf.

Zo ben ik zelf indertijd begonnen door bij elke friettent - expres, bewust - alleen maar koffie te bestellen. Niks anders . Nooit. En nu associeer ik al jaaaren, ik denk wel ruim 15 jaar, de "lucht" van patat alleen maar met koffie, en kom ook volstrekt niet meer in de verleiding iets anders te nemen.

En het is een kwestie van keuzes maken. Afvallen betekent niet nooit meer iets lekkers mogen, maar gewoon één a twee keer per dag iets lekkers (van om en nabij de 300 calorieën totaal) . En dan moet je voor jezelf gewoon steeds de afweging maken : is dit wat mij nu aangeboden wordt al mijn "snackmoment" van vandaag waard, of bewaar ik die liever voor iets anders dat ik mezelf heb beloofd ?

Nog één kanttekening : afvallen en chronisch je eetpatroon wijzigen kan echt ALLEEN MAAR met steun uit je omgeving. Het is dus niet iets dat je "stiekem" kunt doen, zonder dat iemand het "merkt", en daar is ook gene ENKELE goede reden voor ; iedereen zal het je gunnen als je voornemens bent aan je gezondheid en gewicht te werken. Met één enkele uitzondering : als je niet te dik bent, en desalniettemin wilt gaan afvallen. En dan begeef je je al heel snel op glad ijs......

Toegevoegd na 1 minuut:
Nog één kanttekening : gezond afvallen betekent ook juist NIET kilo's tegelijk verliezen. Alleen wanneer je - afhankelijk van je startgewicht - een kilo per week tot een kilo per maand afvalt, heb je een goede kans dat ze weg blijven , en niet al vlot weer heimwee krijgen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ritsuka
7 jaar geleden
wilskracht is ook iets wat uiteindelijk opraakt aan het einde van de dag.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Laat staan als je veertig kilo weet te verliezen puur op wilskracht ; in de regel krijg je als beloning minstens vijftig kilo weer terug ;-)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik wordt al vrij gauw overgehaald om toch iets te nemen. Of er zit een stemmetje in mijn hoofd die zegt, ach dat kleine beetje heeft echt geen toevoeging hoor (en steeds een klein beetje is veel) inderdaad. Ik heb wel wat aan dit antwoord gehad, en ga het nogmaals proberen. Bedankt!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Inderdaad is het zo dat ook kinderen met (aanleg voor) overgewicht, vaak uit gezinnen komen waar je vrij veel snoep, eten en tussendoortjes wordt opgedrongen.
Ach, doe niet zo ongezellig, ah joh, wat maakt zo'n toetje nou uit, meid, gun jezelf toch lekker nog een scheppie...... Dan zit er niks anders op dan heel duidelijk maken wat en waarom je het niet wilt, of het gewoon aannemen en niet opeten (bewaren of stiekem weggooien). Je kunt wel wachten tot je op jezelf en eigen baas bent - niet kopen maakt namelijk een ENORM verschil - maar als je tegen die tijd al tegen de 100 kilo weegt en gewend bent aan dat type eten, wordt het niet makkelijker. Veel succes ; hoe jonger je bent, hoe groter de kans dat je je eetgewoonten ECHT blijvend kunt veranderen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Grotendeels mee eens, maar ik zie het meer als een verslaving.
Daarom lukt het niet op wilskracht als je 1 a 2 keer per dag iets "lekkers" mag. Naar mijn mening is dat een een kettingroker aanraden 2 sigaretten per dag te roken,
of een junk adviseren dat of en toe een snuif geen kwaad kan. Dat laatste kan ook geen kwaad, net als dat af en toe iets ongezonds niet heel erg is, maar het is de meest lastige manier om van een eetgewoonte af te komen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja, maar het probleem is dat je wel HELEMAAL kunt stoppen met roken, zonder alternatief, maar je kunt niet zomaar stoppen met eten, En ik weet uit ervaring dat de wortels, komkommers en radijsjes je al HEEL snel de oren uit komen ; je lichaam SCHREEUWT om iets lekkers. Persoonlijk kan ik veel beter uit de voeten met NIET de hele dag grazen, en zorgen dat de maaltijden ook echt lekker zijn. Je maag moet er ook maar aan wennen dat hij niet de hele dag gevuld kan worden ; mensen zijn geen koeien. En vergis je niet ; iets lekkers is al HEEL snel ongezond. Zelfs met fruit (dat ik persoonlijk niet zie als "lekker" want zoet) is ook al heel snel niet gezond meer. Zelfs in dierentuinen krijgen de van nature fruiteters (!) nauwelijks fruit maar ander groenvoer, omdat ze anders veel te dik worden van al die suiker (die van nature niet in fruit hoort).

Andere antwoorden (1)

Er is geen wondermiddel, maar nee-zeggen wordt makkelijker als je het gevoel hebt al genoeg te hebben gegeten. Dat gevoel van verzadiging wordt gestimuleerd door eiwit, en geremd door suiker. Je zou dus kunnen proberen om eiwitrijk en suikerarm te eten; denk aan vlees, vis, en ei.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dus als ik het goed begrijp: veel eiwitrijk en suikerarm voedsel eten. Hierdoor zit ik vol, en heb ik geen trek aan iets?
Hmmm.. klinkt redelijk goed.
Dankjewel en een goed weekend!
Ritsuka
7 jaar geleden
veel eiwitten en veel groenten, zorgt ervoor dat je sneller vol zit (ook door de vezels).