Hoeveel calorieën mag een tiener per dag eten?

Met een tiener bedoel ik íemand tussen de 14 en 18 jaar. Bestaat er hiervoor een formule?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
21.4K
tinus1969
8 jaar geleden
In plaats van je te fixeren op calorieen en calorieen tellen, kun je beter vet- en vooral eiwitrijk eten (zoals eieren met spek). Eiwit verzadigt en is goed voor de groei. Mijd tegelijk suiker, mn frisdrank en je blijft makkelijk op een gewicht dat je lichaam gezond vindt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat is sterk afhankelijk van de activiteit gedurende dag, geslacht en je eigen genetisch bepaald metabolisme. Dat kan bij personen tot wel 500 Kcal per dag verschillen. Iemand die elke dag gaat lopen tegenover iemand die geen sport doet zal dus veel meer calorieën verbranden en ook nodig hebben. De beste manier hoe je het exact kunt bepalen is door je totaal aantal calorieën elke dag op te schrijven. En je na 1 week te wegen. En de volgende week terug te wegen. Indien je stabiel blijft heb je het ideaal aantal calorieën gevonden.

Antwoorden (1)

Door de enorme ontwikkelingen die tieners doormaken, hebben ze meer energie nodig.
Een meisje mag per dag 2400 kilocalorieën en een jongen zo’n 3000 kilocalorieën eten.

Toegevoegd na 1 minuut:
Voor volwassenen geldt de formule:
Vrouwen: aantal kilocalorieën per dag = 655 + (9,6 x je gewicht in kilogram) + (1,8 x je lengte in centimeter) - (4.7 x leeftijd in jaren)
Mannen: aantal kilocalorieën per dag = 66 + (13,8 x je gewicht in kilogram) + (5 x je lengte in centimeter) - (6.8 x leeftijd in jaren)
SimonV
8 jaar geleden
Ivana
8 jaar geleden
Om die rekensom tot een goed einde te maken mag je echt wel wat calorieën extra verorberen. :)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik had in mijn biologieboek inderdaad gezien dat je voor vrouwen tussen de 14 en 18 2400 kcal moet rekenen. Ik vind het dan gek dat ik gezonde hoofdmalen heb, maar absoluut niet op een dieet ben (ik hou nogal van snacks) en niet bij die 2400 kcal kom. Ik weet zeker dat als ik daar zou willen komen, ik erg ongezond moet gaan eten, anders kom ik niet aan mijn calorieen. Ik zou denk ik best gezond kunnen eten en een 1500 kcal dieet hebben. Weet je hoe dat komt?
SimonV
8 jaar geleden
Je mag 2400 kcal eten.
Maar je "moet" zo'n 1200 kcal per dag eten. Daar zit je boven.
Ritsuka
8 jaar geleden
Ik zit ronde de 2500 kcal op een gemiddelde dag, maar ben ook lang en redelijk actief.
Ben alleen geen tiener meer, haha