Zijn dadels gezond als je wilt afvallen?

Ik eet en drink al een week geen 'ongezonde' voeding meer. Vandaag had ik enorm veel trek in chocola, in plaats van dat at ik gewoon 2 dadels. Is dit wel gezond als je wilt afvallen? Het bevat veel suikers en ons lichaam zet dit dan om in vetten. Na mijn banaan vraag (zie andere vraag) vroeg ik me hetzelfde af bij dadels..

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
7.7K

Antwoorden (3)

Op zich is het sowieso al moeilijk om van een los product vast te stellen of het gezond is, omdat het gaat om je algemene voedingspatroon. Los daarvan zijn dadels tot op zekere hoogte gezond te noemen. Hoewel ze veel suiker bevatten, zijn ze ook rijk aan vezels en vitamine B. Zeker als vervangend product van de ongezondere snacks(zoals bijvoorbeeld jouw chocola) zijn ze absoluut een verbetering. Reken je echter niet rijk; als je onder mom van 'het is toch gezond' een heel bakje eet in plaats van 2 dadels, dan wordt afvallen al een stuk moeilijker ;-)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee, met een percentage van 66% suiker kun je dadels niet echt geschikt noemen om af te vallen. Dadels bevatten wel vezels, maar die kun je ook uit andere vruchten of groente halen.
Of dadels gezond zijn, is lastig te beoordelen. Af en toe een paar dadels eten, zeker in plaats van ander, bewerkt voedsel (lees: een snack) hoeft geen probleem te zijn. Alles hangt af van de totalen. Maar als afvallen prioriteit heeft, werken nu net dadels wel heel contra-productief. Overigens is met een blokje zeer pure chocolade (80% of meer) ook niet veel mis.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee, want dadels bevatten veel suiker.
8 jaar geleden
tinus1969
8 jaar geleden
Vanwaar de min?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+ http://moniquevandervloed.nl/dadels/
Ik ken de voedingsdeskundige niet, maar het advies is: als je af wilt vallen, dan de dadels laten liggen.