Er zijn zieke of oude[re] mensen die er zelf voor kiezen en zichzelf verhongeren. Dus ja het kan wel.

Maar als je het over verhongeren hebt uit geldgebrek, dan lijkt dit niet waarschijnlijk, want zelfs mensen die erg aan de grond zitten worden bij gebrek aan inkomsten ten eerste met bijstand geholpen en lukt dat niet [geen huis- of postadres bijv.] dan is er nog de opvang door bijvoorbeeld het Leger des Heils.

Maar er is nog een mogelijkheid.
Tegenwoordig zijn er mensen die bijvoorbeeld door financiële tegenslagen .ontslag. of .faillissement. [eigen bedrijf] op straat komen te staan, omdat ze niets meer hebben.

[[Er zijn voorbeelden dat de schande niet ge- of verdragen kon worden, waardoor zo iemand steeds verder afzakte van huisverlies [gedwongen verkoop huis], naar op straat gezet worden [wanbetaling huur]. Op deze manier komt het soms zo ver dat ze in hun auto moeten slapen/leven en dat zij te veel te erg vinden uiteindelijk omdat er geen weg terug is/lijkt te zijn.]]
>>En denk nou niet : zoek dan werk... nee, voor werk moet je een huisadres hebben en dat ...

En dan zijn er natuurlijk nog de mensen die eigenlijk in een tehuis zouden moeten wonen, vanwege een aandoening, een ziekte, maar door alle bezuinigingen van de afgelopen jaren door de overheid zijn vele (vroeger 'gestichten' genoemd) opvanghuizen waar deze mensen dus woonden, in de loop der tijd gesloten. Hierdoor kwamen deze patiënten op straat te staan. Zonder begeleiding. Deze mensen moeten dus voor zichzelf zorgen en dat lukt niet iedereen even goed.

Het is namelijk niet voor iedereen duidelijk dat je moet eten om te blijven leven en op die manier kun je ook nog verhongeren.

[Ook door verkeerd of alleen maar rommel te eten.]
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mag je de hulpdiensten inschakelen als je op het punt staat om te sterven?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hoe bedoel je?
Welke hulpdiensten?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedoel je een arts/ziekenhuis? Een arts heeft een eed afgelegd om mensen te helpen. [Vandaar ook dat niet iedere arts in staat is om bij actieve euthanasie te helpen.]
Een arts zal dus zeker helpen. Een ziekenhuis/spoedeisende hulp zal geen patiënt afwijzen die in levensgevaar is, al zal er in principe wel om de verzekeringspapieren gevraagd worden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik vind het wel een zorgwekkende vraag. In geval van grote nood zou ik proberen te bellen met de GGZ gezondheidsdienst of googelen op Crisishulp.

Andere antwoorden (3)

Niet door financiele omstandigheden want we hebben de bijstand als vangnet.

Als hier iemand zou verhongeren, is het een gevolg van eigen handelen of door een misdrijf.
8 jaar geleden
Helaas , ja ! Kinderen die opgroeien in ( te ) grote gezinnen waar door ouders financieel wanbeleid of ? Dood gaan is te sterk maar zonder eten de dag door moeten helaas ja . Ouderen die alleen AOW hebben ja bij geen extra inkomsten en die echt moeten bezuinigen op het eten En de weg naar de voedsel bank niet weten te vinden . Maar de meest onverwachte groep zijn de ouderen die opgenomen zijn in het ziekenhuis of verpleeghuis . Ze eten slecht door lichamelijk ongemak tot gewoon door langdurig verkeerd eten hongeren en drogen in feite uit . Gelukkig is voor die laatste groep nu aandacht en is men er alert op . En ja in Nederland meer zal steeds meer mensen en ja gezinnen gaan meemaken die overal buiten vallen. Natuurlijk zijn daar ook typische eigen schuld situaties bij ( asociaal gedrag , verslaving , illegaal ) maar het blijft schrijnend .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
http://www.zorgvisie.nl/Facilitair/Nieuws/2014/9/Dagelijks-sterft-een-patient-aan-ondervoeding-in-ziekenhuis-en-verpleeghuis-1594059W/
http://www.ikazia.nl/specialisme/dietetiek/ondervoeding
Het probleem van ondervoeding speelt vooral bij hogeropgeleiden, volgens kinderarts Sandra Schrama.
http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenland/kinderen-ondervoed-door-te-gezond-eten
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja inderdaad nog een groep hoog opgeleide die hun kinderen en zich zelf kastijden met rauwe groenten enz en totaal niet begrijpen dat veel groenten rauw geen voedingswaarde hebben of zelfs giftig kunnen zijn ( bonen , aardappel ) zelfs rauwe verse tomaten minder gezonde stoffen kunnen afgeven. Ja veel elementaire voedsel bereidingswijze zijn door die groep als ongezond bestempelt . Daar zit ook wel een gelijk in maar overdrijving kan extreem gevaarlijk zijn . Maar dan vooral het rauw eten van groenten die daar niet geschikt voor zijn .
Ja, bij de Oostvaardersplassen tussen Almere en Lelystad heb je een goede kans. Zeker in een strenge winter is er zo goed als geen eten. Doe er je voordeel mee.