Hoe lang duurt het voor dat zoetstoffen uit je lichaam zijn, b.v.b. Aspertaam?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
8.3K
Erna55
8 jaar geleden
Over aspartaam gaan veel broodje aapverhalen.
Lees eens: http://skepsis.nl/aspartaam/

Het beste antwoord

Aspartaam wordt in je lichaam gesplitst in de aminozuren waaruit het is opgebouwd: asparaginezuur en fenylalanine. Deze kunnen in je lichaam worden gebruikt voor de aanmaak van lichaamseiwitten. Gebeurt dat niet dan plas je ze binnen een dag weer uit. Bij veel zoetstoffen gaat dat nog veel sneller omdat die helemaal niet verteerd worden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat hangt van het soort zoetstof af. Aspartaam (bv) komt nooit IN je lichaam, omdat het in de darmen wordt afgebroken.
8 jaar geleden
Amadea
8 jaar geleden
Het komt wél in je lichaam, maar niet in je bloed...
tinus1969
8 jaar geleden
Voor veel biologen geldt dat de inhoud van je darmen 'buiten je lichaam' zijn. De darmwand is de grens.
Aspartaam wordt omgezet in de lichaamseigen aminozuren asparaginezuur en fenylalanine. Aminozuren zijn de bouwstoffen van eiwit. Deze twee aminozuren worden verteerd en opgenomen zoals een menselijke lichaam ook elk ander eiwit verwerkt. Eiwitten bevatten per gram 4 kilocalorieën.

Koolhydraatrijk voedsel verlaat de maag het snelst, gevolgd door eiwitrijk voedsel. Vetrijk voedsel blijft het langst in de maag.

Eiwit blijft 4 tot 7 uur in de maag (afhankelijk van de hoeveelheid en eiwitsoort).

Aangezien aspertaam dus lichaamseigen aminozuren oplevert ga ik ervan uit dat deze het snelst verwerkt kunnen worden. Dus concludeer ik dat die zoetstof vier uur na inname uit je lichaam weg is.
Amadea
8 jaar geleden
Aspartaam IS een eiwit. Weliswaar een heel klein en dus kort eiwit omdat het uit slechts twee aminozuren bestaat - maar toch echt een eiwit.

Eiwitten worden al in je maag gesplitst in de aminozuren waaruit ze bestaan. Dit geldt voor alle eiwitten - dus ook voor aspartaam.

Je kunt een eiwit zien als een soort ketting van aminozuren. De aminozuren zijn de kralen. Die kralen (de aminozuren) zijn aan elkaar gekoppeld tot een ketting (het eiwit). De enzymen in de maag breken de kralen van de ketting af - het eiwit wordt dus gesplitst in de aminozuren waaruit het was opgebouwd.

Eventueel resterende eiwitresten ("brokstukken van de ketting") worden in je darmen verder afgebroken. Maar aspartaam kun je zien als een "ketting" die uit slechts twee "kralen" bestaat, dus dat mini-kettinkje wordt al in de maag afgebroken tot zijn twee kralen.

Die "kralen" van aspartaam zijn de geheel natuurlijke aminozuren asparigine en fenylalanine. Die twee aminozuren komen in zowat elk dierlijk en plantaardig eiwit voor dat we via ons voedsel binnenkrijgen. Dus of je nu wel of geen aspartaam gebruikt, vanaf het moment dat de enzymen van de maag hun werk hebben gedaan heb je alleen nog maar de natuurlijke aminozuren asparigine en fenylalanine over. Die worden op geheel natuurlijke manier door je lichaam gebruikt om nieuwe eiwitten te maken: het zijn de kralen waarmee het lichaam een nieuwe ketting (eiwit) produceert.

Het antwoord op je vraag is dus misschien wat gecompliceerder dan je denkt. Aspartaam wordt niet uitgescheiden. Het is een eiwit, dus het wordt door het lichaam net zo behandeld als elk ander eiwit. Daarna resteren slechts normale aminozuren die het lichaam goed kan gebruiken om zijn eigen eiwitten te produceren.

De vraag hoe lang het duurt voordat aspartaam uit je lichaam is, is dus in die zin niet te beantwoorden. Hooguit zou je kunnen zeggen dat het aspartaam is verdwenen zodra je lichaam dit eiwit op de normale manier heeft verteerd; dit duurt enkele minuten tot hooguit enkele uren.

Toegevoegd na 1 minuut:

Voor andere zoetstoffen hangt het er maar net vanaf welke zoetstof je bedoelt. Veel suikers verdwijnen nooit uit je lichaam omdat je lichaam zelf ook suikers produceert uit andere stoffen. En andere zoetstoffen - daarvan zijn er zoveel dat het nauwelijks mogelijk is een complete lijst te geven.

8 jaar geleden
tinus1969
8 jaar geleden
Aanvulling: Iha praten biochemici pas over eiwitten bij 'lange' ketens van aminozuren; kortere ketens heten 'peptiden'. Bovendien is aspartaam de methylester van zo'n dipeptide.