Kun je ziek worden na het 'aflikken' van je vingers waar je net rauwe kip mee hebt vastgehad?

Hallo,
Ik heb net kippenpoten gemaakt met de Maggi kruidenmix.
Ik pakte de rauwe kip in mijn handen vast terwijl ik er de kruiden op deed. Daarna deed ik zonder mijn handen de kruiden van mijn vinger aflikken, zonder dat ik me realiseerde dat ik mijn handen moest wassen.

Kan dit kwaad en maak ik nu kans op bijvoorbeeld salmonella?
Misschien klinkt het heel aanstelliger maar ik maak me er best zorgen om, ook omdat ik zo naar een feest moet.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
10.1K
Amadea
8 jaar geleden
Mócht je er een lichte buikgriep door oplopen, dan nog heb je er tijdens het feest straks nog geen last van. Dat zal pas vannacht of morgen kunnen gaan optreden.
paulus811
8 jaar geleden
Het is eigenlijk een vieze gewoonte die ik helaas erg vaak zie als ik bij mensen ga eten, likken bij alles de vingers af. Dan hoef ik eigenlijk al niks meer...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zoals al eerder in mijn antwoord gezegd (vraag is blijkbaar verwijderd geweest): neem als voorzorg 6 tabletten Norit in. Norit bindt (ondermeer0 door bacrterien afgegeven stoffen die voedselvergiftiging veroorzaken. De bron is: http://www.consumed.nl/ziekten/2007/Voedsel-vergiftiging veel plezier op je feest!
Erna55
8 jaar geleden
Als er al salmonella op de kip heeft gezeten, dan is er weinig op je vinger terecht gekomen. Daar word je niet meteen ziek van.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bij kook programma's erger ik me aan dat constant gelik aan vingers en lepels . Of nog erger die bezwete koppen boven het voedsel . Handen door de haren boven het eten aan hun baart notabene dan het eten aan raken . Vooral jury leden .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Baard

Antwoorden (2)

Ja, dat kan.

De kans is niet heel groot (niet elke kip heeft salmonella) maar dit is wel één van de manieren waarop salmonella zich verspreid
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Klopt. Zie mijn reactie. een plus.
Tja, er is een theoretische kans, maar die kans is niet erg groot. Ook als je wel een infectie oploopt dan worden de gevolgen daarvan doorgaans schromelijk overdreven.

Salmonella is een bacterie (eigenlijk een groep aan bacteriën) die van nature voorkomt in de darmen van pluimvee, runderen, varkens, reptielen en huisdieren. Een besmetting met salmonella geeft een buikgriep (gastroenteritis); het geeft klachten van buikkrampen, misselijkheid, braken, diarree en koorts. Bij verder gezonde mensen geneest dit vanzelf weer binnen 3 tot 7 dagen.
Bij ouderen, zieken (of mensen die om andere redenen verzwakt zijn of een slecht werkend immuunsysteem hebben) kan het echter in korte tijd leiden tot uitdroging waarna zo'n patiënt kan komen te overlijden. Vooral in gemeenschappen waar veel van deze mensen in nauw contact leven (zoals bijvoorbeeld verpleeghuizen) kan er makkelijk een epidemie ontstaan, waarbij dus ook mensen kunnen komen te overlijden.
Om deze laatste reden is iedereen zo bang voor salmonella; alle voedselvoorschriften zijn opgesteld met zo'n scenario in het achterhoofd. Voor mensen die eigenlijk gezond zijn (ik ga er vanuit dat VS in deze categorie valt) loopt het niet zo'n vaart.

Daarbij komt dat je voor een succesvolle besmetting ook een minimum aantal bacterien binnen moet krijgen. Door het aflikken van vingers krijg je veel minder bacterien binnen dan door het opeten van het vlees; de kans op een infectie is daardoor ook weer een stuk kleiner.

In Nederland komen elk jaar ongeveer 50.000 salmonella infecties voor; slechts een klein deel van de mensen ervaart daarbij zodanige klachten dat ze ervoor naar de huisarts gaan.

In een van de praktijken waar ik werk zit een verpleeg- en verzorgingshuis waar kip expres niet meer door-en-door gebakken wordt (het wordt meer een soort van rosé opgediend) en eieren worden zacht gekookt. Dit omdat mensen het zo gewoon veel smakelijker vinden. De eerste salmonella infectie moet nog voorkomen; dit beleid bestaat daar nu een jaar of 5.

Mocht blijken dat je wel een infectie op hebt gelopen dan krijg je na 24 tot 48 uur pas klachten; ook in dat geval kan je dus gewoon genieten van het feest (als die niet al geweest is op het moment dat ik dit schrijf.) In dat geval krijg je bovengenoemde symptomen; zorg dan dat je goed drinkt en je handen wast na elk toiletbezoek en voor bereiding van eten, dan geneest het met een paar dagen uit zichzelf.