Is pet-fles hergebruik schadelijk?

Op FB gaat een verhaal rond dat hergebruik van pet-flesjes (mineraalwater etc.) schadelijk is voor de gezondheid, omdat de binnenlaag begint met oplossen zodra er lucht bij komt, je krijgt bij hergebruik dan iets chemisch binnen. Is dat waar of is het "broodje aap" ?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (1)

Nee, dat verhaal is niet waar.

Plastic flesjes worden van PET gemaakt, en bevatten geen BPA (de gevaarlijke stof die zou worden afgegeven aan het water op den duur volgens die berichten die je noemt).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
SimonV
8 jaar geleden
Klopt:
"Code 1, Polyethylene Terephtalate (PET): dit type wordt het meest gebruikt voor de productie van drinkflessen, verpakkingen van schoonmaakmiddelen, saladeverpakkingen en verpakkingen van andere voedingsmiddelen. Zolang dit plastic niet wordt verwarmd, lekken er geen schadelijke stoffen in je voedsel. Deze soort bevat geen BPA. Dus als er code 1 op je fles staat, is deze veilig om te hervullen. Let er wel op, dat deze soort gevaarlijke chemicaliën kan gaan lekken zodra het beschadigt. Dus niet te vaak hervullen die flesjes." Maar andere plasticsoorten kunnen wel BPA bevatten. http://fitelle.blogspot.nl/2015/06/waterflessen-hergebruiken-gezond-of.html