Hoe kan ik testen of mijn spijsvertering in orde is?

Kan dit bijv. door een tien centje in te slikken, en kijken wanneer hij er weer uit is ??

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.7K
capthavoc
8 jaar geleden
probeer het eens met rode biet ;)
Castle
8 jaar geleden
Waarom dit na laten gaan bij/via de huisarts als je al twijfeld?
Ritsuka
8 jaar geleden
Niet met een muntje doen, dat is schadelijk en kan ergens vast blijven zitten.
Neem gewoon vanavond veel spinazie of bieten, en kijk wanneer je ontlasting groen/rood word (afhankelijk welke van de 2 je koos om te eten).
Zolang jij regelmatig ontlasting hebt en het komt er makkelijk uit (zonder te veel persen) en de structuur is goed, dan is er geen probleem.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mijn vraag is altijd waarom wil je het testen?
Pas als je de goede vraag stelt kun je de goede test doen maar vaak is de vraag zo algemeen zoals deze dat de vraag niet met een test te beantwoorden is.
Heb je geen problemen dan is het zinloos en heb je wel problemen dan is de huisarts de aangewezen persoon om er naar te kijken.
Bovendien als je op de schaal van Bristol uit het antwoord goed zit dan kun desondanks grote problemen hebben met je spijsvertering.

Het beste antwoord

Dat hoef je niet te testen, dat kun je zo zien.
Als je ontlasting rond 3-4 op de Bristol schaal zit, dan heb je over het algemeen een goede spijsvertering: http://www.gezondheidsnet.nl/stoelgang-en-spijsvertering/de-bristol-stoelgangschaal.
Zolang jij regelmatig kan gaan (elke dag of om de dag), en je niet hard hoeft te persen, dan is het prima.

Je kunt een keer testen hoe snel je spijsvertering is door bij een maaltijd veel te eten wat je ontlasting een kleur geeft (zoals spinazie of bieten) en kijken wanneer je dit in het toilet ziet.
Maar de snelheid is wel afhankelijk van o.a. hoeveel vezels je eet, hoeveel water je drinkt en hoeveel je beweegt.
GEEN muntje doen, dit kan je darmen perforeren of ergens vast blijven zitten.
Ritsuka