Wat is de glycemische index van teff pap?

Ik heb laatst de teff pap van zonnatura, ik kan alleen nergens vinden wat nu de glycemische index is, alleen dat het een lage glycemische index heeft (dat is goed!) Omdat bij een lage GI de langzame koolhydraten horen.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3.9K

Het beste antwoord

De glycemische index (GI) is een maat om aan te geven hoe snel koolhydraten in de darm worden verteerd en als glucose in het bloed worden opgenomen.

De GI van een product wordt als volgt bepaald: de stijging van het bloedsuikergehalte na het eten van 50 gram koolhydraten van het product (A) wordt vergeleken met de stijging van bloedsuikergehalte na het eten van witbrood of glucose (B) door dezelfde persoon. De stijging van het bloedsuikergehalte wordt gedurende 2 uur gevolgd. Vervolgens worden de metingen van A en B met elkaar vergeleken. De verhouding tussen deze 2 metingen bepaalt de GI-waarde ((A/B)*100).

Teff meergranen (gemaakt van 40% teffvlokken, maïsgries, boekweitmeel, en rijst) bevat per honderd gram 64,9 gram koolhydraten (waarvan 2,10 gram suikers). Kijkend naar het lijstje op https://www.diabetesfonds.nl/over-diabetes/over-eten/glykemische-index kom ik dan op een glycemische lading van ruim drie en een half keer zoveel als van quinoa.

Dat dit zo hoog is komt natuurlijk doordat het Zonnaturaproduct maar deels uit Teff bestaat. De andere ingrediënten hebben de waarde flink verhoogd. Wat de voedingswaarden van pure gekookte Teff per 100 gram zijn kan je hier zien: http://nutritiondata.self.com/facts/cereal-grains-and-pasta/10358/2 waarbij de gemiddelde glycemische lading 10 is.
Amadea
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Teff zit rond de 35
http://www.vitansa.eu/bibliotheek/melen/127
De GI van de granenmix is al lastig te bepalen.

De GI van de pap is afhankelijk met welke melk je het aanmaakt.
Er zijn diverse soorten plantaardige "melk" en natuurlijk verschillende dierlijke en die dan weer van mager tot vol.