Vis is gezond, vette vis is gezond, maar hoe gezond is alleen maar nieuwe haring of alleen maar magere vis [koolvis]?

Al jaren hoor je : vis is gezond, twee keer per week vis, waarvan minimáál 1 keer vette vis [bijv. makreel of zalm], maar als je alleen maar haring zou eten [of andersom je eet die twee dagen per week alleen maar koolvis], wat zou het gevolg daarvan dan zijn?
Dus of alleen maar vette vis of alleen maar magere vis.

[uit de bron]
Vis is onderdeel van een gezonde voeding. Het valt in vak 3 van de Schijf van Vijf.

Vis is goed voor de gezondheid. Visvetzuren zijn goed voor je hart en bloedvaten. Daarom is het advies 2 keer per week vis te eten, waarvan minimaal 1 keer vette vis, zoals makreel of zalm.

Schaal- en schelpdieren, zoals kreeft, oesters en mosselen, zijn officieel geen vissen. Maar ze worden wel tot vis gerekend in de Schijf van Vijf.

http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/vis.aspx

Toegevoegd na 6 dagen:
Hartelijk dank allemaal voor de vele reacties en Marleen voor het antwoord!!

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.3K
Amadea
8 jaar geleden
Variatie is belangrijk. Daarom is het nooit goed om slechts één bepaald voedingsmiddel te nuttigen. Dat hebben we op Goeie Vraag al zo vaak duidelijk geprobeerd te maken.
Ritsuka
8 jaar geleden
Alleen maar vis en verder niks? Of eet je ook andere dingen?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Amadea, of ik heb het niet goed geschreven, of jij leest de vraag niet goed. Je reageert op iets wat er niet staat.
Mijn vraag gaat over 2 dagen in de week vis eten, niet elke dag van de week.
Ritsuka
8 jaar geleden
Dan ligt het er totaal aan wat je voor de rest eet, 1 voedingsmiddel is niet per se gezond of ongezond
Amadea
8 jaar geleden
Er staat toch duidelijk gevraagd of het gezond is om "alleen maar" haring of koolvis te eten.
Cryofiel
8 jaar geleden
Maar het is, strikt genomen, niet duidelijk of wordt bedoeld "ik eet *alleen maar* haring of koolvis en verder helemaal niets", of: "ik eet heel gevarieerd, alleen ik eet geen vis, de enige vissoorten die ik wel eet zijn haring en koolvis".
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb het laatste begrepen : ik eet vis, maar maakt het uit als dat 1 soort vis is.
Cryofiel
8 jaar geleden
Zo begreep ik de vraag ook, maar gezien de vragen hier is ook een andere interpretatatie mogelijk.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
"Al jaren hoor je : vis is gezond, twee keer per week vis, waarvan minimáál 1 keer vette vis [bijv. makreel of zalm], maar als je alleen maar haring zou eten [of andersom je eet die twee dagen per week alleen maar koolvis], wat zou het gevolg daarvan dan zijn?
Dus of alleen maar vette vis of alleen maar magere vis." @Amadea : Iets uit z'n verband rukken verwacht ik van iemand die nog maar net meedoet op Goeievraag, niet van iemand die hier al zo lang als jij vragen beantwoordt.
Lees je nooit de uitleg? Het vervelende is dat je niet eindeloos alles kunt herhalen in zo'n uitleg, dus ... het gaat over 2 dagen per week vis eten en niet over 7 dagen. Het gaat over vette vis [bijv. haring] en over vis [bijv. koolvis] gedurende TWEE DAGEN PER WEEK!! >>>Mijn vraag is dus of / hoe gezond het zou zijn om 2 dagen per week alleen maar haring [en geen makreel of andere vette vis] te eten. Of om 2 dagen per week alleen maar magere vis zoals koolvis te eten.<<< Dat is de kernvraag.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Marleen : dat bedoelde ik inderdaad. Ik eet behalve tuinbonen en koeienogen zo goed als alles wat er is :-))
Het gaat me er nu om : Stel dat je op die visdagen slechts haring eet ... met brood/ ui/ tomaat/ komkommer [maakt niet uit hoe], maar niet een andere vette vis. [en ook niet 1 haring maar 2 of 3, gaat het ook niet om, gaat om het principe hoe gezond dat zou zijn. Of in het andere geval ... alleen maar koolvis.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik denk dat je dat voor 1 individu niet of nauwelijks uit kunt rekenen, en als je dat wel wilt, ben je voortdurend bloed aan het onderzoeken en stofjes aan het tellen, n moet je ook nog met je genen rekening houden. Voorwaar een onmogelijke taak.
En het effect van 1 enkel voedingsmiddel is al helemaal niet te voorspellen. Wat voor jou wellicht funest is kan voor een ander juist weer een uitstekende keuze zijn.
Als de keuze is vette haring met verse rauwe groente of koolvis in een gepaneerd gefrituurd jasje, is wel duidelijk wat de gezondste optie is. Gaat het tussen haring op wittebrood met roomboter of gestoomde koolvis met hooguit wat kruiden en groente, dan hangt de vlag er alweer heel anders bij.

Het beste antwoord

Zoals met alle voeding geldt : hoe meer afwisseling hoe beter. Maar als je 1 keer in de week vis eet, en dat is toevallig altijd een haring, is dat in elk geval beter dan nooit vis. Hoewel er ook mensen zijn die nooit vlees EN nooit vis eten, maar die door gebruik van andere dierlijke producten toch gezond weten te blijven. Helemaal geen dierlijke producten IS ook een mogelijkheid, maar wel een heel lastige, waarvoor je je voedsel werkelijk van over de hele wereld moet laten invliegen (waardoor het uiteindelijk voor mens en milieu lang niet de winst oplevert die ze claimen) en je moet er supplementen bij gebruiken.

Maar de mens is een heel rendabele, flexibele voedselverwerkingsmachine, dus voor je eventueel de gevolgen gaat merken van een niet-ideaal voedingspatroon moet dat wel HEEL sterk afwijken van wat aanbevolen is en moet je dat heel lang volhouden. Zitten er dingen bij die je echt niet lust, dan is er geen enkele reden om jezelf te dwingen dat toch te eten. Zolang je uit alle voedingsgroepen (koolhydraten, eitwitten, vetten, vitaminen en vezels) maar genoeg (gevarieerds) binnenkrijgt, en alles met mate.

Zolang je maar niet vergeet te genieten van je eten ; want dat wordt met alle moderne voedingsleer nog wel eens vergeten. Dat gewoon genieten van je eten ook heel erg belangrijk is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja die vette vis zeggen ze dan voor de omega 3 vetten.
Volgens mij is naast vette vis alleen lijnzaadolie nog een grote bron van omega 3. Als je beide niet binnenkrijgt is het volgens mij heel moeilijk om voldoende omega 3 binnen te krijgen.
Daar denk ik wel eens aan, omdat er best veel mensen zijn die geen vis lusten en ook geen lijnzaadolie binnenkrijgen.
Ritsuka
8 jaar geleden
Omega 3 capsules heb je ook, zit visolie in
Amadea
8 jaar geleden
@Lotte18: wat gebeurt er dan als iemand te weinig "omega 3" binnen krijgt?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja, maar omega-3 is ook weer zo'n...mag ik het zeggen ? ...soort van mode-supplement / voedingsmiddel waarvan iets van een positieve werking is ontdekt, maar waaraan echt niet mensen bij bosjes sterven vanwege een tekort. Beetje de categorie "omdat-eskimo's het heel veel eten en een hoog HDL-(goed) cholesterol hebben en een laag gehalte aan bloedvetten is het goed voor iedereen". En de studies die de werking bevestigen zijn nog tamelijk omstreden ook. Bovendien zijn er meer bronnen van omega-3 en andere essentiele vetzuren, en is het nog maar de vraag of wij exact dezelfde stofwisseling hebben als eskimo's of andere etnische groepen waar we al eeuwenlang van gescheiden zijn. Zo kunnen wij bijvoorbeeld uitstekend lactose verdagen in west-europa en noordamerika en is het voor ons een gezond en belangrijk voedingsmiddel geworden, terwijl een groot deel van de wereld er doodziek van wordt. Waardoor deze voedingsbron die in deze contreien eeuwenlang van levensbelang is geweest , ineens zo onder vuur ligt, dat je niet eens meer iets over lactise kunt opzoeken zonder de woorden "intolerant"en "lactosevrij" cadeau te krijgen. Omdat het voor CHinezen nadelige effecten bleek te hebben, die echter in Amerikaans onderzoek niet herhaald konden worden. Als vuistregel kan de mens gezond oud worden op een dieet dat in zijn directe leefomgeving samen te stellen is. Ook duizenden kilometers van zee kunnen mensen voldoende uit hun lokale voeding halen. We hoeven niet ons eten van over de hele wereld te halen om gezond te blijven ; als dat zo was, was de mens nooit gekomen waar hij nu is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja goede vraag Amadea, persoonlijk denk ik niet dat je er wat van krijgt als je te weinig omega 3 binnenkrijgt, maar dat het voor bepaalde processen in je lichaam wel beter is dat je het wel voldoende binnenkrijgt, net als bepaalde vitaminen. Elke vitamine is in een bepaald proces of voor een bepaald weefsel toch wel belangrijk, lijkt mij ook met omega 3. Mee eens hoor Marleen dat omega 3 een mode-ding is.
Toch vraag ik me af of we er niet te weinig van binnenkrijgen, minder dan de ADH (aanbevolen dagelijkse hoeveelheid), alhoewel de ADH natuurlijk ook aan 'voedingsrages' en de laatste ontwikkelingen onderhevig is. Wat jij schrijft over dat de mens in de vuistregel gezond oud kan worden op een dieet dat in zijn directe leefomgeving samen te stellen is, vind ik een interessante overtuiging. Zou dat waar zijn? Ik weet het niet. Zelf ben ik een groot voorstander van producten uit eigen omgeving/seizoensgebonden groenen/fruit. (Alhoewel ik ook graag lekkere thaise wokgerechten eet...) De mensen moesten het er vroeger ook mee doen. Maar of dat het voor ons toch niet beter is om voor bepaalde voedingsstoffen producten uit verdere streken te halen.. Ik weet het niet, ik vind het een interessant vraagstuk. In ieder geval geen goyi-bessen voor mij; ik vind ze niet te eten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Vergeet niet dat ons hele gestel en vooral ook onze darmflora helemaal is ingesteld op vele, vele generaties lang een gelijksoortig voedingspatroonm afhankelijk van wat het land je bracht.
Pas de laatste pakweg halve eeuw zijn we over de hele wereld gaan reizen, en onderzoek gaan doen naar het effect van voedingsmiddelen op veschillende (wlvaarts)ziekten, Daarbij is bij mijn weten echter heel weinig tot geen rekening gehouden met lokale aanpassingen in grote bevolkingsgroepen. Misschien is olijfolie voor ons wel helemaal niet zo gezond als voor Italianen en Spanjaarden. Misschien zijn quinoa en chiazaad wel lang niet zo geschikt voor onze darmen als rogge en gerst, mischien is vis (en zeehond) wel lang niet zo goed voor ons als voor Eskimo's, en is melk voor Chinezen lang niet zo goed als voor ons. Ik zie daar wel aanwijzingen voor. Ik ben een veel groter voorstander van regionaal (biologisch) voedsel dan van de ene na de andere superfood-hype. En alles met mate en afwisselend. Ik denk dat veel mensen hun lichaam een groot plezier zouden doen als ze in plaats van zangzaad en fluppiepuppiebessen weer eens wat meer lokale penen, knollen, rapen, frambozen, bramen, vlier en brandnetels zouden eten. Want daar is ons lichaam aan gewend, al hebben we ze van kleins af aan te weinig gegeten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dus als ons voedingspatroon van nature weinig omega 3 zou bevatten, hoeft dat niet erg te zijn? En hoe zit dat dan met de vitaminen; die hebben we allemaal nodig neem ik aan, zitten alle vitaminen wel in alle voedingspatronen van landen? Of zou de hoeveelheid vitamine die iemand nodig heeft ook liggen aan waar hij vandaan komt? Overigens deel ik je mening van regionaal/biologisch voedsel. Persoonlijk ben ik gek op onze Nederlandse gewassen zoals dus gerst en rogge, of rode kool of andijvie. Alleen qua koken hou ik nogal van buitenlandse specerijen. Maar goed; die specerijen werden in de tijd van de VOC al naar Nederland gehaald; ik hoop dat door 4 eeuwen heen onze darmflora eraan gewend is geraakt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In principe is een paar generaties daarvoor al genoeg ;-) . Dat selekteert zich wel uit. Het is ook niet zo dat we andere dingen niet kunnen eten. Nogmaals, de mens is een flexibele overlever. Maar geen machine. Een beetje diesel in je benzinetank is het einde, maar zoveel schade kun je aan een gezond lichaam nauwelijks aanrichten (zolang je geen vergif eet).
Wat gezond is voor wie is denk ik bijna niet uit te rekenen. Wat we WEL weten is dat voorbewerkt, geraffineerd voedsel dat weinig vitaminen en veel te veel zout, suiker en vetten bevat, voor niemand goed is (en dat we juist voor dat eten een enorme voorkeur lijken te hebben).
Wat gezond voor je is, wordt ook bepaald door je totale dieet, en niet door 1 voedingsmiddel. Maar als je er teveel over moet stressen en nadenken, doe je elk gezond effect al snel weer teniet. Uiteindelijk is ons eten nog nooit zo gevarieerd, vers en gezond geweest, maar hebben we aan de andere kant ook nog nooit zoveel bagger voor onze neus gehad die de naam voedsel nauwelijks verdient. Het is gewoon een onmogelijke taak om daar uit te kiezen en 100 % zeker te weten dat je het goede doet.
En dan willen we niet alleen het beste voor onze gezondheid, maar ook nog eens voor het milieu, de dieren, en de mensen aan de andere kant van de wereld. Het resultaat is dat we uiteindelijk een behoorlijk ongezonde relatie met voeding hebben, waar in mijn optiek uiteindelijk geen vitamine, vezel of mineraal tegenop kan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Moet ik je tegenspreken, vis is voor mensen die in vissersdorpen wonen [vergelijkbaar met de innuït / zoals de eskimo's eigenlijk heten, eskimo is een scheldwoord] net zo normaal als gras voor een koe in de wei. Waarmee niet gezegd is dat de mens niet zonder kan, net zo als melk, die in mijn jeugd door de overheid en de melkindustrie gepromoot werd als zaligmakend (melk de witte motor, Joris Driepinter, schoolmelk - lauwe schoolmelk in een glazen flesje). Wat je zegt Marleen over voedsel uit je eigen streek/omgeving ben ik 't mee eens. Al die hype's... ze gaan bijna gelijk op met de nieuwe diëten, het is een bepaald ritme. Commercieel? ik denk het wel, ja. Overal zit geld achter, industrie, ondernemers die meer geld willen verdienen. Vergeten groenten op lokale al dan niet "biologische" markten [oogstmarkten], het is een genot om daar te kijken en soms onbekend voedsel te kunnen kopen en te proberen. Zo heb ik alweer tien jaar geleden "snijbiet" ontdekt, vergelijkbaar met andijvie en met een bal gehakt en een gekookte pieper zeer smakelijk! Wij hadden vroeger van die hele kleine bosaardbeien en rabarber in de tuin en grote bramenstruiken die een natuurlijke scheiding vormden tussen de tuin en de sloot. Helaas ken ik hier niemand meer met rabarber en bramen in de tuin.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Voor een klein bakje bramen betaal je al gauw 2,5 euro jodokus52; ik zou ze bijna zelf gaan plukken in het bos.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Klopt Lotte, maar dat geldt voor bijna alles.
Gelukkig kun je veel ook in potten [ zelfs op je balkon ] laten groeien en daarvan genieten... eigen tomaten! eigen aardbeien! eigen groene kruiden! eigen sla! allemaal heerlijk! Je proeft het verschil :-)))
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dikke plus voor het antwoord en de goede 'nazorg'! ;)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Jodokus ; rabarber heb ik wel degelijk in de tuin, en hoewel geen bramen dan toch frambozen, 1 struik goed voor een half pond tot een pond per dag. Zwarte bes duurt nog een jaartje denk ik voor daar echt eetbare hoeveelheden af komen. En ik ben zeker niet de enige. Niet alleen moestuinieren, ook het in de tuin her en der neerzetten van eetbare planten vind wel steeds meer opgang. Juist ook vergeten groenten. In mijn moestuin heb ik veel regionale groenten (koolrabi, knolselderij bieten, sla, penen), en ook wat exoten als courgettes en tomaten, maar het verschil met gekochte groenten proef ik nooit zo erg. Het is echter gewoon ontzettend leuk om uit eigen tuin te eten. Ook eetbare bloemen vind ik erg leuk, al heb ik alleen nog maar eendagslelies, indische kers en vlierbloesem. Dit jaar ben ik vooral heel erg benieuwd hoe het met mijn tabak gaat aflopen...het groeien wil wel, drogen ook, maar fermenteren wordt een uitdaging.....
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@de 1e reactie van Lotte hier:
In vet van koeien die bijna altijd buiten kunnen lopen en voornamelijk grassen en kruiden eten zit ook ruim voldoende omega 3.
Dan gaat het zowel om vet in vlees als om zuivel.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Marleen : het is denk ik alweer 2 jaar geleden dat wij over moestuinieren spraken. Ik heb je toen de link van MM gegeven [ MM = Makkelijke Moestuin ].
Ik weet dat je ermee begonnen was en heb zelfs gezien dat je succes had, maar dat het zo'n opgang zou maken... leuk hoor! Eerlijk gezegd deden "wij" dit zo'n 30 jaar geleden al, in tuin of op balkon, weliswaar in mindere mate, maar het niet zo bekend als nu [door de diverse winkels met hun zaadjes/ stekjes/ plantjes acties]. Ik zelf had op mijn kleine balkon tomaten en sla [diverse] en wat groene kruiden staan. Eigen sla maar nog meer eigen tomaten! die smaak, zoveel beter dan [ zal ik het nog één keertje zeggen? ] de waterbommen uit de winkel! Je genoot hier de hele zomer van en je lichaam ook.

Ik kon het niet kopiëren, op mijn FB staat een vergelijking tussen biologische/organische en industriële groenten m.b.t. mineralengehalten en dan zie je, het is gewoon g.e.z.o.n.d. om zelf je groenten te verbouwen! Mijn Hindoestaanse vriendin eet regematig gerookte makreel, in de koekenpan met uien en tomaten[!] en knoflook natuurlijk. Heerlijk 2 x gezond en de cirkel is rond! :-)))
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ben het helemaal met je eens : Enjoy!