Bevordert / bouwt hennepzaad aan serotonine aanmaak? Is daar ergens wetenschappelijk bewijs voor gevonden?

Overal op internet wordt er gegooid dat hennepzaad de aanmaak van serotonine zou bevorderen. Ik kan hier geen wetenschappelijk onderzoek van vinden of dat wel zo is. Weet iemand of hier wel een soort bewijs van is dat het ook werkelijk waar is?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.1K
Ritsuka
9 jaar geleden
moet je op pubmed zoeken

Antwoorden (1)

Hennepzaad wordt vaak een superfood genoemd, omdat er relatief grote hoeveelheden omega-3 en omega-6 vetzuren in voorkomen, waarvan bekend is dat deze een gunstig effect hebben op het risico op hart- en vaatziekten. Van hennepzaad is niet wetenschappelijk bewezen dat dit effect er inderdaad is. Evenmin is bekend of het invloed heeft op de serotonine aanmaak in het lichaam.
Overigens geldt voor de meeste superfoods dat er veel gunstige gezondheidseffecten aan worden toegeschreven, maar dat hiervan erg weinig bewezen is.