Kan ik een portie fruit vervangen door een portie rozijnen?

Ik weet dat de meeste rozijnen nog bewerkt zijn en daardoor minder gezond dan de originele druif maar los daarvan uiteindelijk is een rozijn een druif geweest.

6.7K
Ritsuka
9 jaar geleden
ze hebben wel meer suiker per 100 gram. Vers is natuurlijk beter, maar voor af en toe kan het best.

Het beste antwoord

In principe wel, omdat rozijnen niets anders zijn dan gedroogde druiven waaraan het water onttrokken is, waardoor ze veel zoeter smaken. Normaal gesproken wordt er géén suiker toegevoegd aan rozijnen, en zijn het alleen de natuurlijke suikers die zich geconcentreerd bevinden.
De meeste commerciële rozijnen worden met sulfiet behandeld (E150 of E220) om oxidatie tegen te gaan en voor een mooie, stabiele kleur. Voor de gemiddelde consument is dat geen enkel probleem, maar als je overgevoelig hiervoor bent, is het goed om te weten.
Check maar even de verpakking, als er iets eraan toegevoegd is, dan móét het op de ingrediëntenlijst staan.

Op zich zijn druiven ook niet de meest gezonde fruitsoort, omdat ze relatief weinig vezels en veel suiker bevatten ten opzichte van b.v. een appel of een peer, maar nogmaals: het telt écht als fruit.
Let alleen maar op dat je niet te veel van eet. Druiven worden tot ongeveer 1/5 van hun oorspronkelijk gewicht geconcentreerd, dus dat betekent dat als 20 gram rozijnen (1 eetlepel) opeet, dat is equivalent tot 100 gram verse druiven.

Een mogelijke variant is om gedroogde abrikozen, perziken of pruimen te eten. Ze smaken lekker zoet, vervangen ook vers fruit, en er wordt niets aan toegevoegd (behalve sulfiet...)
Ook voor deze geldt dat ze tot ongeveer 1/4 of 1/5 van het oorspronkelijk gewicht zijn gedroogd, dus als je terug wil rekenen "hoeveel vers fruit" je aan het eten bent, dan moet je met 4-5 vermenigvuldigen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja, gedroogde vruchten zoals rozijnen, dadels en vijgen blijken net zo gezond te zijn als vers fruit. Ze zijn een even grote bron van voedingsvezels, vitaminen en mineralen én helpen ons in de strijd tegen kanker en hartproblemen.

Toegevoegd na 49 seconden:
Maar het bevat in verhouding veel suiker, dus pas op dat je er niet te veel van eet.