Wat betekent "gestandaardiseerd extract" (?)

Op de bijsluiter van sommige kruiden-supplementen lees je soms "gestandaardiseerd extract", maar ik vraag mij af wat dit precies betekent?

Om een voorbeeld te geven -> Gember...

Op de verpakking staat: 10% gingerol: 50 mg gestandaardiseerd extract.

Ik vraag mij nu af wat het verschil nu is tussen gewoon culinaire gemberpoeder die men overal kan verkrijgen en deze gestandaardiseerde extracten?

En is 50mg gestandaardiseerd extract hetzelfde als 50mg gemberpoeder of niet?

Wie wil me dat eens uitleggen a.u.b.?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4.8K

Antwoorden (2)

Standaardisatie betekent dat het product altijd een zelfde hoeveelheid van de vermelde stoffen bevat. Daarmee is gegarandeerd dat de smaak en het effect ervan altijd hetzelfde zal zijn.
Zo merk ik bijvoorbeeld bij Sterrenmunt thee dat de samenstelling verschilt, de ene verpakking smaakt sterker naar anijs dan de andere.
Amadea
9 jaar geleden
Het is in elk geval niet hetzelfde. Gemberpoeder is gedroogde en vervolgens gemalen gemberwortel. Een extract daarentegen is een oplossing waarbij fijngemaakte of gemalen gember in water is gelegd om daaruit stoffen op te nemen; dus thee in feite. Als het nu weer in vaste vorm is dan is het kennelijk weer ingedampt. Niet alle stoffen uit gember gaan in oplossing dus de samenstelling van gemberpoeder en die van (ingedampt) gember-extract verschilt.

Een gestandaardiseerd product is een product dat voldoet aan een bepaalde afspraak over de kenmerken van dat product. Kennelijk bestaat er een afspraak over hoe een gember-extract er uit zou kunnen zien. Het zegt echter weinig als je niet weet wat die afspraak inhoudt of wie die afspraak heeft gemaakt. Het geeft wel het gevoel dat er over nagedacht is en dat verkleint de kans dat er iets mee mis is en de kans dat volgende verpakkingen plots een sterk afwijkende chemische samenstelling hebben.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dus het is aan te raden om gestandaardiseerde extracten te consumeren? Alleen vind ik die supplementen in capsules zeer duur, kan men nergens grote(re) verpakkingen (in potjes van bijvoorbeeld 50 à 100 gram?) gestandaardiseerde kruidenextracten bestellen (moet dus duidelijk op de verpakking vermeld staan) in vergelijking met de meeste culinaire kruidenpoeders die men kan verkrijgen niet het geval is? Zou alleszins wat goedkoper uitkomen dan die capsules denk ik...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Goed antwoord Poet!! +
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Even aanvullen...
In de wereld van de supplementen betekent "gestandaardiseerd" dat de hoeveelheid actieve stof in het potje (of de capsules) die je vandaag koopt, gelijk zal zijn aan de hoeveelheid actieve stof in een potje die je volgend jaar koopt. Vergelijk het met moderne medicijnen. Om een voorbeeld te noemen: wilgenbast bevat salicylzuur (een naast verwante van acetylsalicylzuur, oftewel aspirine), en werd al door de native Amerikans gebruikt om koorts te bestrijden. Probleem is dat je weet nooit hoeveel actieve principe in de wilgenbast zit, dus je kan zomaar te weinig, of juist te veel binnen krijgen. Wat de farmaceutische industrie doet, is de actieve stof uit de plant extraheren, en dan in een vooraf vastgestelde, gewenste hoeveelheid doseren, oftewel "standaardiseren". Voor de productie van aspirine gaat dat tegenwoordig geheel anders, maar dat is weer een ander verhaal...
Een bijkomend voordeel is dat andere stoffen in de plant die misschien een ongewenst effect hadden, verwijderd worden. Andersom kan het ook gebeuren dat bepaalde gewenste stoffen verwijderd worden. Mijn persoonlijke mening is dat de meeste supplementen geen voordeel hebben ten opzichte van een gevarieerde voeding. De grootste winst is voor de fabrikant.
Gember is misschien een van de uitzonderingen hierop, omdat het een aantal wetenschappelijk bewezen gunstige effecten heeft (ontstekingsremmer, glucoseopname...), maar ik vraag me heel ernstig af of de kost van zo'n supplement weegt af tegen het vermoedelijk gezondheidseffect.
Ik geef liever mijn geld uit aan een gevarieerde voeding met hoogwaardige ingrediënten, en ik kom niets tekort. Als ik een keer hoofdpijn heb, dan neem ik een aspirientje, want een hele doos kost ongeveer hetzelfde als 2 capsules gemberextract.
Poet
9 jaar geleden
Voor de economie is gember wel gezonder ;-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hahaha
Ja, vooral voor de Chinese economie!!!