Moet je de hoeveelheid aan voedingsvezels die op de voedingswaarden staan aftrekken van de koolhydraten of niet?

Stel je wilt een pakje koekjes kopen en op de verpakking staan de volgende voedingswaarden aangeduid per 100 gram:

310 kcal

4 gram eiwit

55 gram koolhydraten
waarvan 5 gram suiker

7,5 gram vet
waarvan 2,5 gram verzadigd

17 gram voedingsvezels

Ik vraag mij altijd af hoeveel koolhydraten deze voedingsmiddelen exact bevatten en of men de waarden van voedingsvezels die aangeduid worden op de verpakkingen reeds afgetrokken zijn van de koolhydraten die aangeduid zijn of niet?

Aangezien voedingsvezels ook een soort koolhydraten zijn vraag ik mij dat af...

Dus, is het niet zo dat je dan uiteindelijk 38 gram verteerbare koolhydraten overhoud in plaats van 55 gram? (55 gram koolhydraten - (min) 17 gram voedingsvezels) Of ben ik mis?

Zou dat graag willen weten eigenlijk want ook op diverse websites waar je voedingswaarden kunt opsporen lees ik nooit bij voedingsvezels het woord "waarvan" erbij staan dus het lijkt verwarrend, althans voor mij...

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.5K
Ritsuka
9 jaar geleden
volg je een low carb dieet? daarmee halen ze vaak vezels van koolhydraten af om tot 'net carbs' te komen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hey Ritsuka, nee ik ga Carb Backloading proberen in combinatie met krachttraining...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als iets niet onder een bepaalde groep vermeld staat, kun je er van op aan dat het een andere voedingsstof is. Als vezels wel een soort van koolhydraten zouden zijn, zou dat vermeld worden zoals de suikers vermeld worden
Ritsuka
9 jaar geleden
waar train je voor?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Calle, lees de onderstaande reacties op het antwoord van Erna ook eens, in Amerika en in Amerikaanse voedingstabellen moet je er wel degelijk rekening mee houden :) @Ritsuka, hoe bedoel je precies?
Ritsuka
9 jaar geleden
of je mee doet met een body building wedstrijd of zo, je bent er zo fanatiek mee bezig, gezien je vragen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Ritsuka, neen hoor hahahahaha, ik moet nog heel veel bijkomen, ben graatmager :D Maar voeding en krachttraining zijn dingen die me heel erg aanspreken dat wel :)
Ritsuka
9 jaar geleden
kun je dan niet beter gewoon focussen op de grote lijnen? goed trainen en voldoende eten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Graatmager en krachttraining:
Wat maakt de vraag dan uit: vreten tot het je strot uitkomt! ;-)
(en dan als het even kan gezond)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Jackd :D @Ritsuka, yep dat is sowieso de principe hihi, thanks voor de tip alvast :)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Sorry het moest "het" principe zijn, grrrrrrrrrr, hoe ga ik die correcte onderscheiding van "de" of "het" ooit eens te goed leren :|

Het beste antwoord

Voedingsvezels zijn niet-verteerbare koolhydraten. Ze horen bij de koolhydraten, bij het totaal vermeld op het etiket.
Als je de verteerbare koolhydraten wil weten en de niet-verteerbare dan moet je dat inderdaad eraf trekken. Het dat verschil: de voedingsvezels worden niet opgenomen in de dunne darm. Ze volgen het maagdarmkanaal en komen intact aan in de dikke darm.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
precies! +1

Andere antwoorden (2)

Voedingsvezels zijn geen koolhydraten . Dus dat trek je er niet van af.

_________________Uit Wikipedia:_____
Voedingsvezels, ook wel 'ballaststoffen' genoemd, is een verzamelnaam voor een groep qua aard en werkzaamheid zeer uiteenlopende stoffen van plantaardige oorsprong met als gemeenschappelijke kenmerk dat ze in de dunne darm van de mens niet worden verteerd of opgenomen. Ze komen dus intact aan in de dikke darm.[1]

Toegevoegd na 26 minuten:
Er zijn meerdere soorten voedingsvezels.

_______________Uit foodinfo: ______________

Er zijn verschillende soorten vezels te onderscheiden op basis van zowel chemische als fysische eigenschappen. Chemisch onderscheidt men lignine (een niet-koolhydraat-verbinding) en koolhydraten. De koolhydraten worden onderverdeeld in zetmelen en niet-zetmelen, en niet-verteerbare oligosacchariden (onafbreekbare koolhydraten).
Tot de niet-zetmelen behoren cellulose en niet-cellulose polysacchariden. Fysisch zijn voedingsvezels op basis van hun wateroplosbaarheid in twee groepen ingedeeld: enerzijds de niet-oplosbare, niet-fermenteerbare of niet-visceuze vezels en anderzijds de oplosbare, fermenteerbare of visceuze vezels.
-_____________________________

Hieruit kun je concluderen dat er meer info op de verpakking zou moeten staan, voordat je de koolhydraten van vezels kunt berekenen.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
" Voedingsvezel bestaat uit niet-verteerbare koolhydraten en lignine welke fysiologische effecten bij mensen hebben." http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Voedingsvezels#Definitie
Erna55
9 jaar geleden
Lignine is een niet-koolhydraat-verbinding.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dus ik moet er van uit gaan dat de waarden van voedingsvezels op de verpakkingen altijd apart en er bovenop (bovenop de koolhydraten) zijn gerekend? Dus die 2 waarden nooit met elkaar koppelen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Beste Erna, volgens mij had ik enigszins toch wel gelijk, heb wat meer info gevonden hierover: http://nl.atkins.com/community/forums/thread/129743/netto-koolhydraten-polyolen-en-vezels Maar bon, zo leren we er allemaal wel wat van...
Erna55
9 jaar geleden
Deze vraag zou je aan de fabrikant van de koeken kunnen stellen. Het is gebruikelijk om ze niet te koppelen, juist vanwege de mogelijke verwarring. Men gaat er meestal bij verpakkingsinfo uit van opneembare calorieën.
Erna55
9 jaar geleden
Het dokter Atkins dieet was even erg populair zo'n 25 jaar geleden. Men valt heel snel af. Helaas kwamen er ook veel mensen in het ziekenhuis terecht met blijvende schade aan de nieren. Diverse specialisten uit de hele wereld hebben aangegeven dat er slachtoffers zijn gevallen, maar de arts heeft dat naast zich neer gelegd.
Aanbevolen is om het dieet een zeer beperkte tijd toe te passen. Bij Atkins kun je lezen waarom het werkt, en dat is meteen het gevaar.
En niet voor niks is het alweer 25 jaar redelijk stil op dat front. Wanneer het een gezond dieet zou zijn, was het wel aanbevolen door artsen.
Leesadvies : voedingscentrum, diëten .
Utrecht
9 jaar geleden
Dat voedingsvezels vaak bepaalde koolhydraten zijn geeft verwarring.
Echter in een voedingswaardedeclaratie zijn de voedingsvezels geen onderdeel van de koolhydraten. Ze worden los naast elkaar benoemd.
(bron: eigen werkervaring bij grote voedingsproducent)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Erna, thanks voor de tips maar een Atkins dieet vind ik een beetje overdreven en lijkt mij ook niet echt iets, wel ga ik Carb Backloading proberen in combinatie met krachttraining…
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Utrecht, in Amerika en Amerikaanse voedingswaardetabellen worden ze wel aan elkaar gekoppeld, maar goed, nu is het wat duidelijker, alvast bedankt :)
tinus1969
9 jaar geleden
@Erna55, ik begrijp deze aanval op Atkins niet -vooral omdat steeds duidleijekr wordt dat Atkins wel degelijk een punt had: We worden dik van koolhydraten ihb suiker, niet van vet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Tinus, je wordt ook dik van vet als je er meer van eet dan je verbruikt. Zeggen dat je niet dik wordt van vet klopt ook niet.
tinus1969
9 jaar geleden
@Calle, Het interessante is, dat juist koolhydraten (suiker) je aanzetten om door te eten, en dus te veel te eten. Vet eten gaat je tegenstaan als je er teveel van eet -waardoor je stopt met eten.
uitgaande van de 310 kcal zitten er 55 gram verteerbare KH in per 100 gram

4 * 4 =16
55 * 4 =220
7,5 *9 =67,5

303,5 kcal totaal

Toegevoegd na 2 minuten:
voedingsvezels leveren nauwelijks calorieën,
als je dezelfde tabel maakt met 38 gram koolhydraten dan kom je niet op de 310 kcal uit.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Jackd, ik kon zo'n antwoord al verwachten hihi want heb al die getallen zelf verzonnen en inderdaad ik had het ook zo berekend, maar het was maar een voorbeeld die ik gaf, wel een goed punt die je maakt, kan volgende keer wanneer ik op de verpakkingen kijk op die manier misschien een onderscheid maken, alvast een +1