Bevat speltbrood meer of minder caloriën dan volkoren brood?

Speltbrood schijnt (!) gezonder te zijn, maar ik vraag me af wat het verschil is in de hoeveelheid caloriën.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.2K
Ritsuka
9 jaar geleden
op wat voor manier gezonder? het is meer een hype

Het beste antwoord

Nee, zoals hierboven geschreven zijn de calorien weinig verschillend .
Speltbrood is ook voor de voedingsgiganten nauwelijks interessant. Het wordt dus vrijwel uitsluitend gebakken door goede bakkers, die niet alleen doorgaans minder broodverbeteraars en andere onwelkome toevoegingen door hun brooddeeg mengen, maar ook nog eens hun ambachtelijke vakmanschap meebrengen.
Spelt zou allerlei ziekten genezen, een superfood zijn Allemaal weinig tot niets van waar.Speltbrood is dus gewoon lékkerder.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Speltbrood bevat ongeveer evenveel calorieen als gewoon brood.
Het is ook niet zozeer gezonder door de spelt zelf.
Maar meer omdat spelt nu nog minder populair is en daarom nog niet veredeld wordt. (genetische manipulatie zeg maar) Daarnaast wordt het speltbrood over het algemeen gebakken door de betere bakkers. Die gebruiken over het algemeen minder toevoegingen.

http://www.gezondheidsnet.nl/noten-zaden-en-granen/speltbrood-gezonder-dan-gewoon-brood
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Reddie
9 jaar geleden
Om brood met een redelijke consistentie te bakken moeten er gluten in zitten. Die zitten in tarwe, en niet in spelt.
Wil je dus speltbrood bakken, moet je er kunstmatig gluten aan toevoegen. Terwijl dat bij tarwe niet nodig is.
Met je toevoegingen zit je dus juist verkeerd.
Min.
tinus1969
9 jaar geleden
Spelt bevat gewoon gluten. Het voordeel van speklt is, dat het minder fructnanen bevat, en die fructanen (een soort vezels) zijn de oorzaak van veel klachten: http://www.med.monash.edu/cecs/gastro/fodmap/
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Oh fijn: ik zei het ook al bij het antwoord hieronder, maar spelt bevat inderdaad zeer zeker gluten. Een beetje jammer om op basis van iets wat je zélf verkeerd veronderstelt, minnen uit te delen. Of speltbrood vooral door de betere bakkers gebakken wordt, durf ik niet te zeggen. Maar in elk geval is de veronderstelling dat spelt geen gluten bevat en er dús extra toevoegingen nodig zouden zijn ten opzichte van tarwebrood, absoluut onjuist. Spelt is wel lichter verteerbaar, ik zou me voor kunnen stellen dat sommige mensen het daarom beter - misschien zelfs veel beter - verdragen dan tarwe. Ik wist trouwens niet dat dat met fructans te maken had. Ik heb wel jaren geleden - toen bijna niemand wist wat spelt wás - bij toeval ontdekt dat als mijn maag en darmen van slag waren speltproducten er om de één of andere reden wél in bleven. Tegenwoordig voel ik me een beetje raar als ik bij de molen speltmeel haal, omdat het zo gehyped wordt en ik aan dat soort dingen nooit mee zou doen. Maar ik doe niet mee: die andere mensen doen met MIJ mee ;-) Ik eet trouwens ook vaak genoeg gewoon tarwebrood en allerlei graan- en meelsoorten door elkaar. Meestal heb ik daar helemaal geen problemen mee. Ik vind speltbrood wel lekker, en als ik ziek ben dan kan ik het beter binnenhouden dan gewoon brood. Hoewel speltcrackers nog beter gaan. Het probleem van de "commerciële" speltbroden is trouwens vooral dat er geen wettelijke normen bestaan voor wanneer je je brood mag verkopen als "spelt", en de broden die je koopt als speltbrood daarom toch vaak vooral uit tarwe bestaan. Vandaar dat ik niet durf te zeggen dat speltbrood minder toevoegingen zou hebben: waarschijnlijk hangt dat meer af van waar je het koopt dan of het etiket nu "tarwe" of "spelt" aangeeft.