welke eiwitten bevat tauge??

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.2K
Reddie
9 jaar geleden
Er bestaan miljoenen verschillende eiwitten.
Daarvan zitten er heel veel verschillende in taugé.
Reddie
9 jaar geleden
Een eiwit is opgebouwd uit een keten van 100 tot 100.000 aminozuren, waarvan er 20 zijn.
Als je kijkt op hoeveel manieren je die kunt samenstellen dan kom je op 20^100000, ofwel ongeveer een 2 met 100000 nullen.
Die hebben echt niet allemaal een naam. En als ze dat wel zouden hebben zou je dat toch niets zeggen.

Antwoorden (2)

In honderd gram tauge zit 7 gram eiwit ; dat lijkt heel weinig, maar 85 % is water, dus van wat er overblijft is de helft eiwit, en dat mag je eiwitrijk noemen.
Ik kan over de soort eiwit niets specifiekers vinden dan "plantaardig eiwit" .

Soms wordt het eiwit uit tauge soja-eiwit genoemd, maar dit is een andere plant en heeft er feitelijk niks mee te maken. (Tauge komt uit de mung-boon).
Veel mensen echter die allergisch zijn voor soja, zijn dat ook voor andere plantaardige eiwitten zoals die uit tauge.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het simpele antwoord is "ongeveer dezelfde eiwitten die in een mung boon zitten"...
... maar daar heb je niet zo veel aan, vrees ik... (^_°)

Taugé is niets anders dan een ontkiemde mung boon (Vigna radiata), en dat betekent dat de droge bonen zich volgezogen hebben met water, en een wortel en een stengeltje hebben geproduceerd, puur op basis van de reserves aan nutriënten die de boon bevatte en het opgenomen water.
Dus de samenstelling van taugé is, zeker wat eiwit betreft, zeer vergelijkbaar met die van de mung boon, maar dan sterk verdund met water.
Het eiwit in taugé heeft een karakteristieke samenstelling en bevat vrijwel alle essentiële aminozuren, waardoor het een relatief hoge voedingswaarde heeft (67 in een schaal van 0 tot 100) Je spreekt dus van eiwit van goede kwaliteit, ook makkelijk verteerbaar.

Andere voedingsstoffen in taugé zijn suikers (de boon bevat veel zetmeel, maar tijdens de ontkieming wordt zetmeel omgezet in suikers), en relatief veel vitamines.

Via de link vind je een zeer uitvoerige (en dus minder makkelijk te volgen, helaas) uiteenzetting van de voedingswaarde van taugé.

Wat in ieder geval belangrijk is om te onthouden, is dat taugé relatief eiwitrijk is, maar toch heel veel water bevat, waardoor je héééél veel moet eten om toch voldoende eiwit binnen te krijgen, en dat dit eiwit van goede nutritionele kwaliteit is.

Mensen met een soja allergie kunnen soms ook allergisch zijn voor andere soorten peulvruchten (zoals o.a. taugé), en daar moet je ook rekening mee houden.