Ik eet wel 2-3 zakken van 500g waspeen wortels per week en heb een zachte ontlasting, kan dit hiermee te maken hebben?

Neigt naar diaree, maar is niet waterig. Denk dat het met de wortels te maken heeft..

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
10.4K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Probeer het eens 1 week zonder wortels. Als dat de oorzaak is, zal je binnen enkele dagen al verschil merken.
(ik denk wel dat het onwaarschijnlijk is, wortels worden juist geadviseerd bij diarree, maar het is vast mogelijk)
fisbel
9 jaar geleden
Groente, fruit en volkoren producten zijn belangrijke leveranciers van vezels. Waspeen werkt laxerend door de vele vezels, en cholesterolverlagend dankzij de daarin aanwezige pectine. Vezels zitten vooral in groente, fruit, volkorenbrood en peulvruchten. Vezels worden niet verteerd in de dunne darm; ze komen onveranderd aan in de dikke darm. Daar worden ze door de darmbacteriën bewerkt. Hierbij komen stoffen vrij die de darmbeweging stimuleren. U heeft daardoor een zachte ontlasting. Maar dat kan geen enkel kwaad, zolang er geen diarree ontstaat. Zolang u maar voldoende gevarieerd eet, kunt u uw 'worteldieet' dus rustig voortzetten. Maar overdrijf niet. De vezels uit wortelen / peen bestaan vooral uit cellulose en pectine. Een extra voordeel is dat deze en andere groenten ervoor zorgen dat de maag langer vol blijft, wat het gevoel van verzadiging vergroot. Met name de vezels uit de groenten zorgen voor dit effect. Wortelen bevatten extreem veel vezels.
http://www.spijsvertering.info/fabel-of-feit/voeding/
http://www.oxypowder.nl/laxative-foods.html
Ritsuka
9 jaar geleden
Varieer wel genoeg met je groente, zoveel wortelen lijkt mij niet zo goed

Het beste antwoord

Dat kan. Waspeen bevat veel water en vezels. Als je hier veel van eet kan dat inderdaad gevolgen hebben voor je darmen en je ontlasting.

Schadelijk is het niet (als je verder tenminste gevarieerd eet en voldoende voedingstoffen binnen krijgt - dus niet alleen maar wortels eet). Maar als je een wat dikkere ontlasting wil zou verlagen van je wortelrantsoen daar zeker aan kunnen bijdragen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt!