Ik maak me zorgen om mijn eetgedrag, heb ik een eetstoornis?

Ik worstel al jaren met het feit dat ik te zwaar ben. Als klein kind was ik al wat 'steviger'. Ik heb tot groep 8 echter geen overgewicht gehad. Wel kookte mijn moeder en oma vroeger altijd wat anders voor me, want ik lustte veel niet. Ik dronk veel frisdrank en at veel snoep en chips. Van mijn 12e tot 16e werd het een gewoonte om alleen frisdrank te drinken, chips te eten, zelf eten kopen (veel gefrituurd en veel hartige snacks) en niet te bewegen. Als er niks (voor mijn smaak) lekkers in huis was werd ik al snel boos. Nu heb ik dat nog. Ik ben toen ik 17 was 14kg afgevallen door gezonder te eten en meer te bewegen. Ik telde de minuten af tot ik weer kon eten en wachtte altijd met eten totdat mijn maag rammelde. Ik at toen 3 maaltijden per dag en 2 snacks. s' Avonds at ik niet meer en leidde ik mezelf af met films kijken en boeken lezen. Alles kwam er echter weer aan toen ik terugviel in mijn oude gedrag. Nu ben ik 20 en heb ik meerdere pogingen tot afvallen gedaan. Zodra ik wakker word bedenk ik me al wat ik ga eten. Hoeveel? Hoeveel koolhydraten? Hoeveel vetten? Hoeveel proteinen? Welke snacks neem ik mee? Vaak eet ik dan juist alleen maar meer. Ik heb veel vreetbuien waar ik alles wat los en vast zit eet. Ik val af en kom bij en ik word er gek van! Alles draait om eten. Wanneer, hoeveel etc. Heb ik een eetstoornis? Wat moet ik hier mee? Ik ben ten einde raad..

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.4K
Castle
9 jaar geleden
Op het moment dat je zelf last ervan hebt is het al een stoornis. Het is moeilijk om gewoontes te veranderen. Je zal slechte gewoontes moeten inruilen voor goede gewoontes. Het is alleen makkelijker gezegd dan gedaan. Praat eens met een diëtiste en je huisarts. Misschien hebben zij adviezen waardoor de vreetbuien (langer) wegblijven.
Ritsuka
9 jaar geleden
Hoe is je relatie met je moeder nu?
Gezien dezr vraag: http://www.goeievraag.nl/vraag/persoon-gezondheid/gezondheid/psyche/vernedert-moeder-echte-gedachtes.194740
Dit kan wel meespelen in je problemen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ritsuka die zit nu heel erg goed! Met haar gaat het ook echt super. Ze heeft veel goede hulp en veel dingen in haar leven op orde. Wat aardig dat je er aan denkt.
Ritsuka
9 jaar geleden
Dat is goed om te horen.
Is het een idee om via de huiarts een doorverwijzing te vragen naar een dietiste? Die kan je helpen met een gezond dagelijks schema op te stellen.
Ik gok eigenlijk dat je te weinig eet op een dag, en dat daardoor je eetbuien komen.
Of ga je eten omdat je verdrietig of boos bent?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
I.i.g. gaan sporten, liefst fitness / krachttraining.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik sport al 3x in de week. 30min cardio en 45min krachttraining. En Ritsuka, ik eet vaak ook als ik boos of verdrietig ben.
Ritsuka
9 jaar geleden
Dat valt onder eetstoornis, heb je die link al gelezen?
Google ook eens op emotional eating
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat sport betreft: goed bezig!

Antwoorden (2)

Je bent elk moment van de dag bezig met eten of denken wat je straks gaat eten of wat je gegeten hebt, en je hebt last van vreetbuien.
Ja, je bent obsessief met eten bezig en het klinkt zeker als een variant van een eetstoornis.

Toegevoegd na 58 seconden:
En je laat je humeur voor de dag afhangen van het getal wat de weegschaal aangeeft.
Weeg je jezelf ook meerdere keren per dag?

Toegevoegd na 2 minuten:
"Bij een eetstoornis heb je last van de volgende drie kenmerken:

Je eetgedrag is niet normaal. Je eet bijvoorbeeld heel veel of juist heel weinig. Of je kiest alleen maar eten waar weinig calorieën in zitten.
Je hebt een heel negatief beeld van je eigen lichaam. Je voelt jezelf bijvoorbeeld te dik of je vindt je lichaam niet mooi.
Je lichaam of je gewicht bepaalt voor een belangrijk deel hoe je over jezelf denkt."

Toegevoegd na 5 minuten:
Zie de bron, daar staat meer info in en ook tips over waar je terecht kunt met je problemen.
Dit is niet iets waar je zomaar zelf uit kunt komen, je ziet al in dat je zo niet gezond bezig bent, dat is al goed.
Ritsuka
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik weeg mezelf niet meerdere keren per dag. Als ik weer aan het 'dieeten' ben weeg ik mezelf wel elke ochtend. Mijn humeur word niet echt beinvloed door de weegschaal. Ik houd me op mijn werk blij maar in mijn hoofd zit het me wel erg dwars. Weet niet of dat erg logisch klinkt.
Ritsuka
9 jaar geleden
Je draagt als het ware een masker, je laat mensen niet zien hoe je je voelt
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bij wijze van wel ja. Als ik mensen vertel dat ik erg onzeker ben zijn ze vaak verontwaardigd.
Ritsuka
9 jaar geleden
Iedereen is onzeker en verbergt dit
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nou Ritsuka, niet iedereen kan dit verbergen hoor.
Aan mij was het altijd goed te zien. Ik was altijd heel erg zenuwachtig, liep vaak tegen dingen aan enz. Dat weten mensen die mij van vroeger kennen zich echt nog wel te herinneren.
Het lijkt inderdaad heel veel op een eetstoornis die je hebt. Maar omdat er meestal veel meer achter een eetstoornis zit qua problematiek, lijkt het mij het beste als je er eens met een psycholoog die gespecialiseerd is in eetstoornissen, over spreekt. Eventueel in combinatie met behandeling bij de diëtiste.
Je geeft in een reactie ook toe dat je eigenlijk een masker draagt.
Los je de achterliggende problematiek niet op dan zul je ook niet van die eetstoornis afkomen of die problematiek komt dan weer op een andere manier naar boven. Die problematiek blijft zich nl. altijd ergens wreken als die niet opgelost wordt.