In hoeverre verschilt de Nederlands vitamine D3 richtlijn van de Amerikaanse?

Ik heb begrepen dat de Amerikaanse normen vaak voor vitamine D hoger zijn. Klopt dit? En waarom is het Nederlandse advies lager (ik had begrepen dat er onderzoeken waren die de hogere doseringen onderschrijven)?

Ik weet dat de vitamine D behoefte verschilt per huidtype/kleur/tint, leeftijd en geslacht en andere omstandigheden (o.a. zwangerschapschap). Toch had ik begrepen dat een hogere dosering in Amerikaanse normeringen wordt gehanteerd t.o.v. de Nederlandse adviezen (ook voor de lichtere types, die makkelijker vitamine D aanmaken bij weinig zonlicht).

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Slecht een aantal miligram 10mg(400IU) in Nederland tegen 15mg (600IU) in de US

Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid is berekend op een gemiddelde die de bevolking weerspiegeld. In nederland gebeurd die boordeling door de Gezondheidsraad. Na een analyse van de enorme stapels onderzoeks raporten met cijfers over de bevolking stelt men van daaruit een raport op met de nieuwe "norm" (bron 1)

In america gebeurd het zelfde door het IOM en U.S. Department of Health & Human Services. (bron2) Deze norm geldt ook in canada.

De maximum hoeveelheid vitamine D ligt een beste marge hoger en dus vult men dit naar gemiddelde behoefte van bevolking in. Vanuit de cijfers van de aanbeveling is te zien dat dit 5 miligram verschilt. Minder obesitas, gezondere lucht, voeding, gezondheids zorg betekend ook dat er minder extra nodig is. Al deze zaken dragen bij aan slechtere opname en meer behoefte. (op hogere leeftijd gelden tevens andere waardes voor nederland 20mg vanaf 70 jaar en)

Toegevoegd na 2 minuten:
Hoop dat dit uw vraag beantwoord

Toegevoegd na 3 minuten:
http://www.natuurlijkerwijs.com/vitaminen.htm#vitamine_d3_1
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor het uitgebreide antwoord. Het verschil is ongeveer 50%, wat ook weer niet heel weinig is. In het advies uit 2012 houden dezelfde hoeveelheid aan, maar adviseren ze vaker suplementen. Worden deze verschillen verklaard door het gewicht en de leefkwaliteit?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mede ja, samenstelling van culturen (donkere huid zoals u aangaf) wegen allemaal mee en dragen bij aan het verschil. Dagelijkse hoeveelheid is ook een stimulerings voorbeeld een motivatie de gezonde middengrens te halen. Het geeft ons mensen een streven dit te halen en in een maatschappij waarin de waardes in eten lager zijn kan dit aanzetten tot gezonde voeding. Het is een afweging van een. Ook kans op rampen etc wordt meegenomen, met een land met veel mensen met millioenen in steden is de bacterie die genoeg vitamine nodig heeft dichterbij. Geografie en politieke verhoudingen ook "helpt" ook nog misschien 1mg, Amerika heeft iets meer last van natuur rampen en crisis dan ons mooije kikkerlandje. De trillingen bij Slochteren vs aardbevingen daar die een staat compleet plat kan leggen. Verschil mag er wezen zeg maar.