Is het bewezen dat superfoods zo gezond zijn?

Ik lees en hoor de laatste tijd veel over zogenaamde 'superfoods', zoals chia-zaadjes en goji-bessen. Wat maakt deze superfoods zo super? En is het bewezen dat het gezond is, of is het gewoon een trend van 2014?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Ik heb het even onderzocht, en heb opinie-artikelen gelezen van pro-superfoods mensen. Veelal verwijzen deze mensen naar wetenschappelijke artikelen waarin het goede effect bewezen zou zijn. Als je zelf echter zo'n wetenschappelijk artikel leest, lees je helemaal geen duidelijke conclusie over dat superfoods zo goed voor je zouden zijn. Soms is er een vermoeden naar een verband tussen het eten van superfoods en een bepaalde goede uitwerking op mensen, maar niet meer dan dat. Veel van deze studies gebruiken ook proefpersoongroottes van minder dan 25 mensen. Dan kan je natuurlijk nooit echt iets bewijzen.

Natuurlijk is fruit eten wel goed voor je, dat is algemeen bekend. Maar of je nu een banaan of goji-berries eet, ik zelf denk dat het weinig uitmaakt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik denk dat je gelijk hebt. Laatst in een tv programma zei een "deskundige" dat superfood heel duur is en dat mensen daarom denken dat het dan wel extra gezond is. Maar als je "normaal" gezond eten eet, is het net zo gezond. Het is deels een verkoop truc.

Andere antwoorden (3)

Voordelen worden overschat
Uit onderzoek in Groot-Brittannië blijkt dat 61 procent van de mensen deze voeding koopt louter omdat het als 'superfoods' wordt aangeprezen. De British Dietetic Association waarschuwt ervoor dat deze producten valse verwachtingen creëren en de voordelen ervan niet volledig bewezen zijn.

Zo zou je bijvoorbeeld 13 keer de normale hoeveelheid gojibessensap moeten drinken om evenveel antioxidanten op te nemen als van 1 rode appel. Ravenshear raadt dus aan voorzichtig te zijn met gojibessen, vooral als je last hebt van artritis en kies in de plaats voor blauwe bessen, frambozen of bosbessen voor antioxidanten en een betere smaak.

"De aantrekkingskracht van deze superfoods is gemakkelijk te begrijpen: we verlangen allemaal naar een snelle oplossing voor gewichtsverlies, een wondermiddel tegen het ouder worden en we maken ons zorgen om hoeveel voedingsstoffen er aanwezig zijn in onze moderne voeding, dus zoeken we naar superfoods om mogelijke tekorten op te vangen.
fremar
9 jaar geleden
Ritsuka
9 jaar geleden
De term klinkt goed
tinus1969
9 jaar geleden
Sterker nog, veel antioxidanten zijn waarschijnlijk schadelijk (bv onderzoek naar beta-caroteen in Finse rokers).
Een Amerikaan heeft de term Superfood verzonnen. Hiervoor waren het ook al voedingsmiddelen die al jaren worden gegeten in verschillende culturen. Het zijn natuurlijk producten en is zeker niet ongezond. Alleen moet men er niet in doorslaan en denken dat je er alleen met superfoods komt. Het kan een positief bijdrage hebben aan je gezondheid.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Goeie vraag!
Mijn stelling, is dat de meeste "superfoods" niets bijzonders goeds doen met je gezondheid, en in relatief veel gevallen zelfs een behoorlijk extra risico voor je gezondheid kunnen betekenen.

Is er niets goeds aan "superfoods"?
Dat zeg ik niet, maar het harde feit is dat veel van de positieve eigenschappen die aan superfoods worden toegeschreven gewoon verzonnen zijn, of in de gunstigste gevallen op zeer dubieus en dun bewijs gebaseerd. "Superfoods" kunnen een prima bron van vitamines, mineralen, vezels, antioxidanten, enz. zijn... maar écht niet meer of beter dan wat je krijgt met een normaal, gezond, uitgebalanceerd dieet.

Wat is dan het probleem met "superfoods"?
Bedrijven die "superfoods" verkopen willen gewoon geld verdienen. Daar is er helemaal niets mis mee, maar het probleem is dat producten die tot een paar jaar geleden gewoon 'zaadjes' of 'gedroogde vruchten' waren, zijn nu ineens een bron van gezondheid en eeuwige jeugd... en enorm in prijs gestegen. Ik zie vaak exact dezelfde noten of zaadjes verpakt worden in een huismerk verpakking en in een "superfood" verpakking... maar dan 3× zo duur. Dat zou je als slimme marketing kunnen beschouwen, maar ik vind het gewoon bedrog.
Veel mensen die op deze manier worden misleid, kopen hele dure "superfoods", en verwaarlozen de rest van hun dieet, met als gevolg een slechte gezondheid... om maar te zwijgen over de schade aan je portemonnee!
Daarnaast, veel producenten, importeurs en fabrikanten van deze producten die alleen in snelle winst geïnteresseerd zijn, letten nu veel minder op kwaliteit en voedselveiligheid, gewoon omdat de prijzen enorm gestegen zijn. Een product van lagere kwaliteit die je vroeger had weggegooid, zet je nu gewoon in de markt, omdat het zó veel geld oplevert. Dat gebeurt gewoon, zeker in tijden van crisis.
Nog iets: sommige van deze "superfoods" bevatten goede en gezonde stoffen, maar ook andere stoffen die slecht kunnen zijn voor de gezondheid. Neem b.v. goji bessen die van nature giftige stoffen bevatten, of rauwe cacaobonen die heel vaak besmet zijn met Salmonella. Juist omdat de vraag nu zo groot is, veel fabrikanten die geen échte kennis hebben en die de gevaren niet kennen, verkopen gewoon van alles, omdat de prijzen zo hoog liggen. Er zijn nu ongelofelijk veel 'cowboys' bezig in de "superfood" business, en die brengen écht gevaarlijk producten in de markt.

Gewoon "normaal" en gevarieerd eten is nog steeds het gezondst!!!!