Hoe werkt een low carb dieet?

Bij een low carb dieet eet je minder koolhydraten, maar niet perse minder calorieën (je eet meer eiwit en vet). Hoe kan het dan toch dat je gewicht verliest?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.2K
Ritsuka
9 jaar geleden
je verliest niet altijd gewicht, sommige mensen overeten bij vetten, omdat dat zoveel kcal per gram bevat.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het advies is dan ook niet om onbeperkt vet te gaan eten. Normaal gesproken is dezelfde hoeveelheid kcal makkelijk in koolhydraten dan in vet te eten.
Ritsuka
9 jaar geleden
Boter bevat 735 kcal per 100 gram, en als je je boterhammen gaat smeren, tikt dat al best snel aan (nu eet je niet snel brood met low carb, maar even als voorbeeld)
Noten bevatten ook best veel per portie, en ik kan daar zo een bak van leegeten als ik wil.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Boterhammen in een low carb dieet?
Dan heb je het niet helemaal goed begrepen, maar dat zei je al.
(koolhydraatarm brood = troep) Het is een onhandig voorbeeld omdat het koolhydraten zijn en in combi met vet eet dat wel makkelijk weg. 8 boterhammen (200 gram) at ik makkelijk weg,
100 gram roomboter is lastig hoor. 200 gram noten (120 gram vet,1080kcal) is behoorlijk veel, dat eet je niet dagelijks weg en als je dat wel doet heb je even geen trek meer.
(in combi met koolhydraten is het weer een ander verhaal, noten en chips kan je blijven eten, alleen noten niet) Voor de echte low carber zijn noten sowieso niet onbeperkt te eten, want de meest gegeten noten zitten rond de 10 gram KH per 100 gram. De duurdere iets lager tot 0, maar cashewnoten weer op 22.
http://www.voedingswaardetabel.nl/voedingswaarde/voedingsmiddel/?id=612
http://www.voedingswaardetabel.nl/voedingswaarde/?q=noten

Het beste antwoord

Normaal gesproken verbrandt het lichaam koolhydraten om energie te krijgen, de overtollige koolhydraten worden dan opgeslagen in de vetcellen, wat betekent dat u gaat aankomen. Doordat het lichaam tijdens een koolhydraatarm dieet weinig koolhydraten tot z’n beschikking heeft om te verbranden, moet het ergens anders energie vandaan halen.

Hierdoor gaat het lichaam na 24-48 uur automatisch over in het verbranden van lichaamsvet. Dit proces van vetverbranding word “ketose” genoemd. Het vet wordt afgebroken tot kleine vetzuur moleculen, genaamd ketonen. Deze circuleren door en nemen energie mee naar het lichaamsweefsel. Ovdertollige ketonen worden afgevoerd door de urine. Aangezien het menselijk lichaam de hele dag door energie nodig heeft (o.a. voor de spijsvertering) zult u vanzelf (buik)vet gaan verbranden.

Een ander voordeel van ketose is dat het hongergevoel drastisch word verminderd, dit maakt het volhouden van een koolhydraatarm dieet nog makkelijker.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

In het begin verlies je eigenlijk altijd wel gewicht. Dat komt omdat er geen energie meer binnenkomt via koolhydraten, dan gaat je lichaam eerst de glycogeen voorraden in je spieren opmaken. Dat kan al zo een kilo of 2 schelen, maar het is geen echt vetverlies, gewoon glycogeen en vocht.

Daarna ligt het er gewoon aan of je meer of minder kcal eet dan je nodig hebt. Als je minder eet dan je nodig hebt, val je verder af. Eet je meer dan je nodig hebt, dan kom je weer aan.
Vaak val je eerst wel af, maar ga je op een gegeven moment weer aankomen, ook al eet je hetzelfde. Dit komt dan omdat je energie wat lager kan worden, de verbranding van vet/eiwit gaat minder snel dan de verbranding van koolhydraten. Je kunt last gaan krijgen van duizeligheid tijdens intensief sporten, en dan ga je minder bewegen.
En omdat je hetzelfde blijft eten, word je calorie balans anders en kun je aankomen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Laag in koolhydraten is geen wonder dieet om af te vallen, voor de ene persoon werkt het goed en die voelt zich er prettig bij, voor een ander is het niet goed vol te houden.
Kijk gewoon hoe jij je er bij voelt. Ik zou niet volledig koolhydraten gaan schrappen (dat is ketosis), dat is een dieet wat alleen voorgeschreven word bij mensen met bijvoorbeeld epilepsie, en is niet bedoeld voor de gehele bevolking.
Ritsuka
9 jaar geleden
tinus1969
9 jaar geleden
Er is geen reden om te denken dat volledig koolhydraten schrappen slecht is. Ook zonder epilepsie kun je koolhydraatloos eten. Je moet gewoon kijken of het voor je werkt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En daarna ga je weer normaal eten dan dan moet je weer aan. Dat jojo effect is super slecht. Lijnen werkt niet, je moet gewoon je levenstijl gezonder maken
Er zijn twee redenen waarom je met lowcarben gewicht verliest:
1. Je hebt minder honger, waardoor je minder calorieën eet.
2. Suiker wordt opgeslagen als vet (onder invloed van insuline), maar vet wordt verbrandt.
9 jaar geleden
3. eiwit vertering kost meer energie.
4. slechte eiwit en/of vetvertering waardoor je minder opneemt.

een belangrijke:
5. Door een hogere vetinname krijg je meestal meer vetoplosbare vitamines binnen en als je het goed doet meer van bijna alle vitamines en mineralen.
Een tekort aan vitamines is een reden voor je lichaam om gewicht vast te houden omdat het denk dat er voedseltekorten zijn.
(er zijn onderzoeken die laten zien dat vitamine supplementen afvallen eenvoudiger maakt)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ritsuka
9 jaar geleden
Waar zijn punt 1 en 2?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
bij tinus1969
Ritsuka
9 jaar geleden
Een low carb dieet werkt door een slechtere vertering waardoor je minder opneemt? Dat klinkt apart en niet zo gezond.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat kan je op twee manieren zien.
Je komt er zo wel achter dat je vetvertering en dus lever en/of alvleesklier niet helemaal lekker werken. Daar is gelukkig vaak eenvoudig wat aan te doen.
Het is namelijk niet zo dat dat door teveel vet komt, het komt door lange tijd een tekort aan vet. Vaak is het trouwens tijdelijk en alleen een kwestie van wennen. Daarom even opletten en als het niet lekker gaat niet te snel gaan met afbouwen van KH.