wat is nu de gezondste vetstof om warme maaltijden mee te maken?

Ik gebruik al jaren olijfolie. Een Marokkaanse collega van me zei echter dat dit niet gezond is, en ik boter hoor te gebruiken. Mijn dokter adviseert me bakboter op basis van soja maar die vind ik enkel voor koude bereidingen. Dus geen idee waar zij die haalt....
Welke vetstof is én goed voor je gezondheid én kan goed verhit worden?

1.4K
Poet
9 jaar geleden
Ik hoor ook wel zeggen dat je olie niet moet verhitten omdat dit de moleculen beschadigt. Ik weet echter niet wat daarvan kaf en kul is
Ritsuka
9 jaar geleden
Iedereen spreekt elkaar tegen daarover, gewone olijfolie wil best op normale temperaturen
liveisgreat
9 jaar geleden
punt is : wat zijn "gewone temperaturen"?
Ritsuka
9 jaar geleden
Olijfolie ontleedt wanneer deze langdurig tot een temperatuur van 150 °C-200 °C verhit wordt, temperaturen die worden bereikt bij wokken of braden als de olie te heet wordt en gaat walmen. Andere oliën zoals pinda-olie (arachide-olie) kunnen hoger verhit worden, maar bevat alleen mono-onverzadigde vetzuren. Eénmalige verhitting van olijfolie bij wokken of braden is geen probleem maar langdurig en meerdere malen verhitten zoals bij frituren wordt afgeraden.[2] Te hete olie kan beter niet voor braden worden gebruikt.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Olijfolie
Ritsuka
9 jaar geleden
Ls het dus niet walmt is het goed
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Pas rond en boven de 200 gaat het walmen,
kijk maar naar een frituurpan op 180 a 190 daar zie je niks aan, dus een walmen zegt te weinig. Neem stabiele vetten als kokosvet, geklaarde boter of ghee en dierlijk vet als niervet.
tinus1969
9 jaar geleden
@Liselot; er zijn tegenwoordig mensen die geloven dart het precies andersom is; het nadeel van onverzadigd vet is, dat het gevoeliger is voor lipidperoxiadtie (ranzig worden), zeker als het heet wordt.
In ieder geval is duidelijk dat d egezondheidsvoordelen van onverzadigd vet minder groot zijn dan vroeger gedacht.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat die sojabakboter betreft: in veel supermarkten kan je het merk Alpro kopen, zij hebben naast sojamargarine voor op brood ook sojamargarine om in te bakken, het heet "Keuken", zie hier: http://www.alpro.com/nl/lekker-gezond-smeren (de linker van de twee)
In biologische winkels/natuurvoedingswinkels/reformwinkels heb je ook sojamargarine van Provamel waar je in kan bakken, en ik denk ook nog wel van andere merken.
liveisgreat
9 jaar geleden
als ik de antwoorden hieronder lees lijkt me het een hele klus om gezonde vetstoffen te bemachtigen. de gewone dingen die in de courante handel zijn volstaan blijkbaar niet....
tinus1969 : ik denk dat dat het probleem is. onverzadigd is prima voor koude bereidingen. over warme bereidingen bestaan er veel tegenstellingen. moeilijk is dat.....
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kokosolie is het gezondst!!! Soja(olie) heeft voor- en nadelen voor de gezondheid. Ditzelfde geldt voor Arachide olie want dat wordt gemaakt uit pinda's en dat zijn geen noten. Noten zijn gezond. Zowel sojabonen als pinda's zijn peulvruchten waarin flavonoïden o.a. en fyto oestrogenen in zitten die in grote hoeveelheden giftig zijn voor de mens. Dus peulvruchten in het algemeen moet je nievaak eten. Extra Vergine Olijfolie is een hele gezonde olie voor koude bereidingen maar als deze verhit wordt boven 140'C gaat hij oxideren en komen er stoffen vrij die je niet in je lichaam wilt hebben. Olijfolie die wel goed is om te verhitten is een neutrale olijfolie, het liefst vanaf de zevende persing maar is niet makkelijk verkrijgbaar, Wel bij gespecialiseerde Turkse en Marokkaanse winkels. Bij de gewone supermarkt heb je wel van Bertolli Olijfolie Cucina (keuken) die enigszins geschikt is voor verhitting ook al is deze meestal ook van eerste koude persing. Margarines zijn ongezond:en zitten vol met slechte stoffen! Bak&braad zoals Croma is echt troep! Roomboter is de beste boter maar niet geschikt om sterk te verhitten want zodra boter bruin wordt betekent dat dat het verbrandingsproces is begonnen en schadelijke verbrandingsstoffen vrijkomen zoals koolstoffen die o.a. kankerverwekkend zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
aanvulling op tweeling55:
van roomboter kan je geklaarde boter maken (of dit als ghee kopen),
dan is het probleem van het bruin worden er niet meer en is het wel geschikt om te verhitten.

Antwoorden (4)

Kokosvet/olie is een gezond alternatief. Je kan het krijgen bij een reformwinkel of bij een Toko.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
bamibal
9 jaar geleden
Kokos en kokosvet komen van de kokosnoot. Kokosvet bevat het meeste verzadigd vet van alle vet- en oliesoorten. Verzadigd vet staat erom bekend niet goed te zijn voor de gezondheid. Het verhoogt het risico op hart- en vaatziekten. Het is dan ook het advies om kokosproducten alleen bij uitzondering te eten. http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/kokos-en-kokosvet.aspx
Reddie
9 jaar geleden
@bamibal , je hebt onverzadigde vetten nodig. Maar daarnaast mag je best verzadigde vetten eten. Dat is beslist niet ongezond.
Het is overigens niet mogelijk om géén onverzadigde vetten binnen te krijgen, want die zitten namelijk ook in planten en in vlees. Plantaardig en dierlijke cellen hebben die ook nodig.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@bamibal:
en nou nog wetenschappelijk onderzoek. kokosvet is een van de meest stabiele plantaardige vetten,
goed geschikt om te verhitten.
Dierlijk vet als geklaarde boter of ghee vind ik nog net iets beter.
Ik gebruik cacaoboter in poedervorm van callebaut.
bevat minder calorieën, geen cholesterol en je hebt minder vet nodig om te bakken
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Rijstvlies olie.
Verhouding: 38% enkelvoudig onverzadigd, 37% meervoudig onverzadigd, en 25% verzadigde vetzuren.

Rijstvliesolie wordt geperst uit de zilvervliezen van rijst en wordt in Azië veel gebruikt. Doordat het een neutrale smaak heeft kan je het in allerlei gerechten gebruiken. Rijstvliesolie blijft stabiel ook bij hoge temperaturen. Het is daarom geschikt om in te bakken, te wokken en zelfs om (eenmalig) te frituren.

Wanneer vetten verhit worden kunnen ze deels afgebroken of ge-oxideerd worden. Dit kan uiteindelijk resulteren in schadelijke stoffen. Vetten met een hoog percentage onverzadigde vetzuren zijn hier meer gevoelig voor dat vetten met meer verzadigde vetzuren. Olijfolie bevat nogal wat onverzadigde vetzuren en is dus meer geschikt voor éénmalige verhitting en niet voor langdurig gebruik als bijvoorbeeld frituurolie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
de ouderwetse roomboter daar zit vitamine d in en in veel boter soorten niet. (en is ook nog erg lekker)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
liveisgreat
9 jaar geleden
bevat ook weinig onverzadigde vetzuren die kunnen verbranden natuurlijk... het is toch wel verwarrend he met al die tegengestelde berichten over vetstoffen. bedankt, witteroos!