Ja, dat klopt.

Lactose is de suiker die van nature in melk voorkomt. Een mens heeft bepaalde enzymen (lactase) nodig om deze suiker te kunnen verteren. Niet iedereen maakt genoeg lactase aan om de grote hoeveelheid lactose in koemelk te kunnen verteren.
Bij lactose-intolerantie kunnen producten als kaas en yoghurt soms wel verdragen worden. Dat komt doordat een groot deel van de lactose daarbij is omgezet in melkzuur, en dus niet meer in het lichaam zelf verteerd hoeft te worden.

Supermarktmelk wordt gepasteuriseerd op een temperatuur van 70°C, waardoor bacteriën gedood worden. Maar hierdoor stollen ook de eiwitten en daarmee de enzymen. Enzymen zijn opgebouwd uit eiwit en vitaminen. Door het stollen van het eiwit binnen het enzym, wordt het enzym onwerkzaam.

In rauwe melk zit van nature veel lactase: het enzym dat nodig is om lactose te verteren. Het blijkt dan ook dat veel (maar niet alle) mensen met lactose-intolerantie wél rauwe melk kunnen verteren.
Amadea
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nooit geweten; helder uitgelegd +
Ook plus voor de vraag ;)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heel helder! +1
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+ Ik heb er zelf ervaring mee.
Ik ken ook iemand die tot de groep behoort waarbij het niet lukt.
O.a. rauwmelkse yoghurt of kefir lukken dan vaak wel. (maar ook niet altijd, maar dan is er meestal meer aan de hand dan alleen een lactose intolerantie) In rauwe melk zitten grote verschillen in kwaliteit. Goeie rauwe melk is best lang houdbaar.
tinus1969
9 jaar geleden
Ik zou er ook niet absoluut op vertrouwen; het is niet-voor-niets dat er verschil is tussne bevolkinsgroepen met en zonder lactose-intolerantie.
Poet
9 jaar geleden
Er is ook kaas die gemaakt is van rauwe melk. Die zou dus ook te gebruiken moeten zijn door veel mensen met lactose intolerantie. Bijvoorbeeld deze, welke bij veel biologische winkels te koop is:
http://www.remeker.nl/de-kaas/