Wat is de aanbevolen hoeveelheid suiker die per dag genuttigd mag worden?

Ik heb al eens eerder op goeie vraag gelezen dat je ongeveer 20g suiker per dag mag eten voordat het echt ongezond wordt.

Op verpakkingen staat echter vaak dat je wel 70g per dag mag (er staat dan bv. dat 7g 10% van je dagelijkse behoefte is)

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat versta jij onder suiker? De dagelijkse behoefte is 0
suikers heb je niet nodig.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Voor een gezond voedingspatroon moet je bijvoorbeeld fruit eten om vitamines en vezels binnen te krijgen. Hier zit echter suiker in.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De behoefte aan suiker is nul.
Daarmee zeg ik niet dat het slecht is om wat suiker binnen te krijgen met bijvoorbeeld fruit. Fruit is niet perse nodig, had is te vervangen door o.a. orgaan vlees, maar dat is voor velen geen optie.
Voor elk plantaardig voedsel is een dierlijke variant die per gram veel meer vitaminen e.d. bevat.
http://www.healingfoods.nl/voeding/382-de-beste-multivitamine-ter-wereld

Het beste antwoord

Het gaat vooral om de toegevoegde suikers in producten, die kun je het beste limiteren.
Suiker uit fruit is geen probleem, daar krijg je ook vezels en vitamines bij.
Is niet echt een bepaald getal aan te geven hoeveel suiker je mag, zou ik mij ook niet al te druk om maken.
Focus je vooral op volwaardig eten, voldoende groente en fruit etc.
Beperk de koekjes, chips en dingen uit pakjes en zakjes een beetje en dan gaat het prima :)

Toegevoegd na 1 minuut:
In Nederland bestaan geen officiële adviezen over de hoeveelheid suiker die een mens per dag zou moeten binnenkrijgen.

In de Richtlijnen Goede Voeding van de Gezondheidsraad (2006) staat dat mensen zo min mogelijk producten met toegevoegde suikers moeten gebruiken, om overgewicht te vermijden. De Gezondheidsraad constateert dat te weinig bewijs bestaat om aparte hoeveelheden voor mono-, di- en polysachariden op te stellen. Er is dus alleen een advies voor koolhydraten als geheel.
Sommige buitenlandse organisaties geven wél aparte hoeveelheden voor mono-, di- en polysachariden. Zo adviseert het Amerikaanse Institute of Medicine om minder dan 25% van de calorieën op een dag uit toegevoegde suikers te halen. De World Health Organization (WHO) zegt dat mensen minder dan 10% van de calorieën op een dag moeten halen uit mono- en disachariden.
http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/suiker.aspx

Toegevoegd na 11 uur:
Ik bedoel met fruit wel een stuk fruit, niet geperst sap.
Ritsuka
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+ Suiker uit fruit, hoort dan wal als fruit gegeten te worden, eventueel als vers geperst sap. (volgens mij bedoel je dat ook)
Dus geen sap, fruitsuiker (fructose) dat ergens inzit enzovoorts.
Ritsuka
9 jaar geleden
Dat bedoel ik inderdaad, gewoon als stuk fruit
tinus1969
9 jaar geleden
Overigens is het de vraag of je wel vezels nodig hebt, en waarom. Mijn vermoeden is, alleen icm snelle koolhydraten, omdat er dan bulk nodig is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vezels kunnen naar 0, maar dan is het wel fijn als je maag /darmen enzovoorts in goeie conditie zijn.
Als je vezels nodig hebt is er eigenlijk iets niet in orde, o.a. zwak maagzuur is een reden dat je vezels nodig hebt om alles op gang te houden.

Andere antwoorden (2)

De WHO (Wereldgezondheidsorganisatie) is helder: 10% van je energie uit suiker, en waarschijnlijk gaat dat advies (op basis van wetenschappelijk onderzoek) naar 5%. 5% klinkt wat abstract, maar dat is zo'n 40 gram of 10 klontjes -als je 2500 cal verbruikt per dag.
Let wel, dit is ALLE suiker, inclusief alle toegevoegde suiker (het WHO advies is helder: 'The suggested limits on intake of sugars in the draft guideline apply to all monosaccharides (such as glucose, fructose) and disaccharides (such as sucrose or table sugar) that are added to food by the manufacturer, the cook or the consumer, as well as sugars that are naturally present in honey, syrups, fruit juices and fruit concentrates.' Welbeschouwd gaat het dan ook om suikers in melk en er is ook geen reden om te denken dat fruit er niet ook bij hoort (zie de link naar trosradar).
Het implementeren van dat advies in de NL praktijk is drastisch: Het betekent dat je (wil je nog fruit en melk consumeren) heel veel van wat in de winkel ligt, en dan mn koek en frisdrank, maar ook jam en het meeste broodbeleg, niet meer kunt kopen.
9 jaar geleden
Dat lijkt me wel heel weinig omdat het eigenlijk niet zoveel uitmaakt of je suiker of zetmeel met een hoge glycemische index eet. Suiker is wel slecht voor je tanden, dat is het grootste probleem. Sommige koolhydraatbronnen hebben een lagere glycemische index, die worden wel aanbevolen, maar voor mensen zonder diabetes maakt het eigenlijk niet zoveel uit, omdat insuline die glucosepieken makkelijk opvangt, op lange termijn zou het wel schadelijk kunnen zijn om dat soort koolhydraten te eten, Die oorzaak gevolg relatie is wel een beetje dunnetjes, meestal gaat het ontstaan van diabetes type 2 gepaard met overgewicht, de relatie met glucosepieken in het bloed is niet zo duidelijk. Zie bron,